Har man et fastnetabonnement hos Telia, men vælger at flytte samtalerne helt eller delvist til et andet selskab for at spare penge, fordobler Telia abonnementsprisen.Sådan er reglerne for selskabets fastnetabonnenter, ifølge dagens udgave af gratisavisen Urban.
»Jeg kan godt forstå, hvis en forbruger føler, at det er uretfærdigt, men vi kan kun tjene penge, hvis vi har både abonnement og samtaler,« siger Telias kommunikationschef Robert Neimanas til Urban.
Telia er dog ikke alene om det. Også hos Tele2 er det en del af kontrakten, at selskabet kan forøge abonnementsprisen, hvis kunden flytter alle samtaler til en anden udbyder.
Prisstigningen skyldes, at selskaberne kun kan tjene penge såfremt kunderne også køber minutter. Abonnementet dækker kun det beløb, som det koster at købe forbindelsen af TDC.
I Forbrugerrådet opfordrer man kunderne til at være ekstra på vagt og læse samtlige linjer i kontrakten igennem.
»Det er et af eksemplerne på, at det fri telemarked stiller store krav til, at kunderne er på vagt. Det virker begrænsende på forbrugerne, for det gør det svært at benytte det frie valg,« siger Anders Hjorth Jensen, politisk medarbejder i Forbrugerrådet til Urban.
Det er ikke ulovligt, at teleselskaberne hæver prisen, men Anders Hjorth Jensen frygter, at mange kunder ikke er opmærksomme på bindingerne, der betyder, at priserne på samtaler skal være meget lave hos et konkurrerende selskab, for at det kan betale sig for kunden at benytte sig af friheden til at bruge to udbydere.
Abonnenter hos TDC risikerer dog ikke at få hævet prisen, hvis de taler hos andre udbydere. Grundet selskabets dominerende position på markedet, er TDC underlagt en politisk beslutning, der har fastfrosset abonnementsprisen.
Til oktober skal Folketinget kigge på forholdene igen, og til den tid er det muligt, at TDC også får lov til at hæve abonnementsprisen individuelt.