Hver eneste dag bruger vi produkter med indlysende navne som for eksempel en støvsuger, men i it-verdenen er det ikke altid helt indlysende, hvorfor produkter hedder det, de gør.
Men nu har sitet CIO taget det fornemme initiativ, at undersøge sagen. Det viser sig, at iPod faktisk bygger på Steve Jobs tanke om en Mac som en hub. Tekstforfatteren Vinnie Chieco brainstormede sig frem til at, hvis Mac'en er en hub, så skulle den hvide MP3 spiller være en pod, lige som minirumskibe, der tilslutter sig et moderskib. Han satte et lille i foran, og MP3 afspilleren havde sit navn.
CIO har interviewet David Placek, der står bag en del populære navne i it-verdenen. Det var ham, der første gang sagde Pentium og Powerbook.
Han fortæller, at det vanskeligste ved at finde på et navn er, at der er så mange navne, der allerede er taget, og hvis der endelig er et ledigt, så betyder det tit noget grimt på udenlandsk.
Han har i øvrigt dagligt diskussioner med kunder, der gerne vil have at deres produkt skal have et beskrivende navn. Det er dog ofte kun ingeniørerne der kan se det beskrivende i navne som XCell-0-MeterTX7. David Placek insisterer i stedet på, at produkter skal betyde noget. Betydningen skal komme, når forbrugerne er blevet interesseret i produktet. På den måde blev Blackberry et af USA's kendteste varemærker.
Det navn David Placek helst ville have fundet på er Google.
Da Google kom havde en god del af de søgemaskiner der lå og sloges om markedet beskrivende navne som WebCrawler, WebSpider og WebSearcher. Så kom Google og i dag, googler vi. Oprindeligt var Google dog en beskrivende navn, da det på grund af det enorme antal hjemmesider det indekserer, er en omskrivning af et af de største tal med et navn, en Gogool.
I 1997 sammentræk Karim Pedersen i øvrigt Communication Online til ComOn.