IBM har stillet sig i spidsen for et forskningsprojekt som skal tidoble kapaciteten i batterier til elbiler. Målet er at forlænge rækkeviden på én opladning fra de nuværende 50-70 kilometer til 500-700 kilometer. Det skriver BusinessWeek.
Konsortiet vil udvikle batterier med en kombination af lithium og ilt i modsætning til de nuværende lithium-ion batterier. Den store fordel i forhold til lithium-ion ligger i, at ilt kan trækkes ind fra omgivelserne efter behov og ikke behøver være pakket ind i batteriet fra starten.
Dermed skulle det være muligt at udvikle et batteri som er meget mindre og lettere end de nuværende batterier og alligevel har en betydelig større kapacitet.
Det skal bringe USA tilbage på en internationalt førende position inden for udvikling af ny batteri-teknologi. I dag kommer nye batterier typisk fra Japan og Korea, selvom mange af de oprindelige patenter stammer fra USA.
Og mange frygter ligefrem, at USA vil slippe ud af sin nuværende afhængighed af olie fra Mellemøsten blot for at lande i en ny afhængighed af batterier fra Asien til den kommende flåde af elbiler.
»Vi mistede kontrollen over batteri-teknologi i 1970'erne. Batteri-teknologi vil definere fremtiden, og hvis vi ikke handler hurtigt vil det gå til Kina og Japan,« siger den tidligere Intel-chef Andy Grove til Businessweek.
IBM's Almaden Research Lab deltager sammen med de fem store nationale laboratorier i USA og flere af landets bedste universiteter, herunder Berkeley. IBM vil samle omkring 300 af de førende forskere og eksperter på området til en konference i august.
Toyota forsker også i lithium-ilt-batterier og den store energikoncern General Electric har investeret næsten en milliard kroner i store sodium batterier, der bl.a. skal anvendes til lokomotiver.