Forrester har revideret sin prognose for salget af tavlecomputere i USA. Det anslås nu at salget af tablets bliver mere end fordoblet fra 10,3 mio. i 2010 til 24,1 mio. i 2011. Analysefirmaet regner altså med en gylden fremtid for de flade computere – i 2015 vil der være 80 millioner tablet-brugere i USA, forudsiges det.
Det årlige tablet-salg vil stige år for år frem til 2015, hvor det ventes at ligge på 40 millioner enheder alene i USA.
Selvom der bliver præsenteret mange nye tavlecomputere i denne uge på Consumer Electronics Show i Las Vegas, så forventer Forrester alligevel, at Apple vil dominere markedet med sin iPad også i de kommende år.
Den sidste prognose fra Forrester, som kom i juni sidste år, forudsagde at der vil være 60 mio. tablet-brugere i 2015.
Men Forrester fortæller nu at forbrugerne udskifter deres tavlecomputere langt hurtigere end forventet. Den gennemsnitlige levetid for en tablet-pc minder mere om en mp3-afspiller end en almindelig computer.
Tavlecomputere bliver nu anset som ”lifestyle devices”, hvor man er hurtigere til at skifte til en ny model end hvis der var tale om et arbejdsredskab som pc'en.
”Med andre ord forventer vi, at et stort antal købere af den første generation af iPad også vil købe iPad 2 når den kommer ud i år – mange første-generations iPads vil ende med at underholde børnene på bagsædet i bilen, mens mor og far får den flotte nye (sikkert Facetime-kompatible) model,” skriver Forrester-analytiker Sarah Rotman Epps i sin blog.
Forrester ser også et marked for Android-baserede tavlecomputere, Windows-modeller og Research in Motions Playbook, men de vil fortsat stå i skyggen af den altdominerende iPad.