Forudsat at danskere nogenlunde ligner nordmændene, når det kommer til brug af internettet, så har konsulentselskabet Netlife Research netop lavet en norsk undersøgelse, der også kan give fingerpeg om danske netsurferes adfærd.
Firmaet har undersøgt 1.690 personer på forskellige norske hjemmesider. Det er der kommet fem forskellige profiler ud af.
Rådgiver Mona Halland, der tidligere har arbejdet for Telenor, har desuden en række anbefalinger til webdesignere.
De forskellige internetsurfere er:
Julie (14 år): Her kommer jeg
Unge vil generelt gerne spare penge, og det er derfor muligt at få dem til at gøre alt muligt, hvis de bare får billigere sms eller noget andet gratis. Mona Halland advarer dog mod at lave et design, der er specielt rettet mod unge, da de unge gennemskuer det.
Randi 42: Dobbeltklikkeren
En dygtig internetbruger, der er en anelse forsigtig og gerne vil guides med hjælpetekster. Randi dobbeltklikker fordi hun ikke vil lave fejl og er inkarneret Windows-bruger.
Tor Ivar 38: Brieferen
Fyren her braser ud på nettet og laver mange fejl, fordi han ikke læser hjælpetekster. Han gør alt intuitivt, og det hjælper derfor ikke at forklare ham noget, mener Mona Halland.
Solveig 37: Tryghedssøgeren
Solveig er veluddannet, men kan lide overblik og er lidt nervøst anlagt. Derfor bliver hun irriteret og smutter, hvis hun ikke finder det, hun skal bruge.
Trond 29 år: Skeptikeren
Den virkelig dygtige it-bruger, som giver tilbagemeldinger på, hvad han laver. Er for eksempel aktiv i debatfora. Han har mange gode råd, men Mona Halland mener, at webdesignere ikke bør lytte til dem, da de ikke er repræsentative for brugerne på sitet.
Webdesignere bør have disse forskellige brugere in mente, når de skaber nye hjemmesider, men Mona Halland har desuden nogle enkle råd, der skal hjælpe webdesignere til at få siden til at virke så godt som muligt.
- Tilbageknappen skal virke, da den gør brugerne trykke ved at prøve anderledes funktioner på sitet. Men man skal ikke lave sin egen tilbageknap på siden som ekstra hjælp - det forvirrer blot brugerne, mener Mona Halland.
- Kræv kun registrering og password, når det er strengt nødvendigt. Brugerne hader det.
- Undgå fagudtryk. Brug fokusgrupper til at frasortere uforståelige termer og udtryk.