Forhandlernetværket af mindre it-selskaber, Link2-IT, er i gang med en større udvidelse. I øjeblikket forhandler ledelsen med en række mindre danske it-huse, som skal indlemmes i netværket og mere end fordoble antallet virksomheder i netværket.
»Vi er i færd med at udvide netværket med omkring 40 nye partnere, så vi er i stand til at køre alle de kampagner, som vi har planlagt eller er i færd med at planlægge,« fortæller netværkets administrerende direktør Kenn Boe Hansen til IT-avisen ComON, og henviser til blandt andre århusianske Dansk Internet Rådgivning, DIR, som er en af der nye medlemmer.
Tabte penge på mislykkede salgskampagner i 2003
I øjeblikket arbejder 37 selskaber sammen i netværket , mens en lang række virksomheder har været inde og snuse omkring netværket, som siden starten i 2001 har haft svært ved at finde sit rette element.
Nu er kursen imidlertid sat mod en markant udvidelse, og aktionærerne bag har dækket det over en halv million kroner store underskud fra 2003. Det kom blandt andet i hus efter en mislykket salgsaftale med det mindre danske softwarehus Opportunity Solutions.
Her havde netværket investeret en stor sum penge i en salgskampagne for et produkt, som endnu ikke var helt klar til at blive solgt. Den fejltagelse kommer dog ikke til at ske igen, forklarer Kenn Boe Hansen,
»Vi vil i fremtiden satse mere på kendte mærkevarer i vores kampagner samt køre færre, men større kampagner med den enkelte partner, således at partneren bliver mere specialist end generalist,« siger Kenn Boe Hansen.
Lavere kontingent
For at få lokket de mandre nye virksomheder til, har Link2-IT sænket medlemsgebyret fra 45.000 kroner årligt til 10.000 kroner. Til gengæld betaler partnerne nu 100 procent for de fælles kampagner og aktiviteter, som de deltager i.
»Vores ændring i betalingsform har gjort det mere enkelt at deltage i Link2-IT netværket, med ligevægt mellem betaling og udbytte og 100 procent klarhed for hvad man kan forvente fra netværket. Jeg tror, at vi kommer til at se tilbage på 2004 som det år der radikalt ændrede netværket,« siger Kenn Boe Hansen.
»Vi mener, at havde fundet den rigtige model for at drive netværket nu. Tankerne bag Link2-IT har altid været at skabe en model hvor små og mellemstore it-virksomheder kan bibeholde deres nuværende fordele som dynamik, forandringsvilje og tæt på markedet, samtidig med at man får fordelene ved at være store uden et 20 - 30 procents overhead,« fortsætter han.
Blandt de nye tiltag er Link2-IT Sales Academy, som er et fælles uddannelsescenter, hvor sælgerne fra de enkelte partnere uddannes til at sælge bredere og mere løsningsorienteret. Det sker i erkendelse af, at de mange kundemøder, som netværket har skaffet medlemsvirksomhederne, ikke har båret nok frugt.
»Vi ved, at vi kan skaffe os alle de relevante kundemøder i markedet, fordi vi har de rigtige budskaber. Nu skal vi bare sikre os ordrerne,« siger Kenn Boe Hansen.