Fra i dag er der mulighed for at gå på nettet i alle de 120 IC3- og IR4-tog der kører på ruten mellem Århus og København. DSB har testet løsningen på otte togsæt i det seneste år og er nu klar til at tilbyde løsningen, der er baseret på en kombination af Wi-Fi og 3G-teknologi.
»Det er muligheden for at være effektiv, mens man lader sig transportere og på den måde gør rejsetid til kvalitetstid. Det er efterspurgt, og det er uanset om vores passagerer er erhvervsfolk på vej til og fra møder i København, studerende på vej hjem til Århus eller familier på vej på påskeferie. Alle siger at deres rejseoplevelse forbedres ved, at de kan gå på nettet,« siger Mogens Jønck, kommerciel direktør i DSB.
For rejsende på DSB 1' er fri internetadgang inkluderet i prisen. Servicepersonale udleverer vouchers med brugernavn og password. Resten af passagererne skal betale 1 kr. pr. minut via direkte køb hos TDC på log-in siden.
Hvis man lidt oftere har brug for at bruge TDC Hotspot eller internet i tog, kan man for et månedligt abonnement på 30 kr. slippe med 64 øre - og kan aldrig komme til sammenlagt at betale mere end 169 kr. om måneden.
For TDC Mobil Bredbånds-kunder er der fri adgang til internet i tog.
Ifølge en undersøgelse foretaget af Analyse Danmark for TDC og DSB, vil 35 procent af de danskere, der i dag tager bilen på hele eller dele af strækningen, overveje at tage toget i stedet, hvis de kan gå på nettet.
I selve toget er der etableret en almindelig trådløs Wi-Fi-løsning. Kommunikationen mellem togets antenne og TDCs landbaserede basestationer sker ved brug af HSDPA (High Speed Downlink Package Access). Kapaciteten er på op
mod 5,7 Mbits/sek og skal løbende udvides.
Togets trådløse Access Point og antenne er forbundet med hinanden via kabler til en internetcontroller. Den er togløsningens hjerte, og består af en Ethernet switch med firewall, en mini-computer, et HSDPA-modem og en strømforsyning.
I Storebæltstunnellen er der fortsat ingen 3G/HSDPA-dækning. Der arbejdes i telebranchens regi på at få lov til at etablere en fælles løsning i tunnelrørene.
DSB fortæller at løsningen kan opgraderes til 4G/LTE med små hardware- og software-opdateringer.