Twitter nyder i øjeblikket voldsom succes. Men rapporter viser, at mange brugere hurtigt mister interessen, og Twitter kæmper også med det problem, at tjenesten i bund og grund ikke tjener penge.
Men hvis Twitter vil begynde at tjene penge, så skal de måske skele til Dell, der bruger Twitter med stor succes.
Ifølge Dell har man tjent tre millioner dollar på sin tilstedeværelse på Twitter.
Dell kan aflæse i sin statistik, at de to år, hvor firmaet har brugt Twitter, har betydet yderligere salg på tre millioner dollar (15 millioner kroner). Det sidste halve år gav alene én million dollar.
Salgene kommer fra Twitter-brugere, som reagerer på links og kommentater. Næsten hver eneste besked fra Dell på Twitter indeholder en rabatkode eller et kampagnetilbud.
For et milliardfirma som Dell er tre millioner dollar selvfølgelig ikke meget, men salget er et positivt eksempel på, at det kan lade sig gøre at tjene penge på Twitter.
Derfor pønser analytikere nu på, om denne form for salg kunne være Twitters vej ud af problemerne. For eksempel ved at kræve penge fra firmaer, der vil have mulighed for at kommunikere med de mange brugere på Twitter. Twitter afviser ikke muligheden men understreger, at firmaet stadig er i en fase, hvor der drejer sig om at vokse. Derfor ligger brugerbetalinger ikke lige om hjørnet.
Det kræver dog et stort følge at tjene penge i Dells størrelsesorden. Der er 600.000 personer, der følger Dells udmeldinger på Twitter.
En mindre pizzakæde med 4.000 "followers" i USA kan dog fortælle, at cirka 20 procent af firmaets salg sker via beskeder på Twitter.