En undersøgelse af reklamebureauet BBDO viser, at mange danskere stadig afholder sig fra at købe på Nettet, hvis de skal afgive kreditkortoplysninger. Det er specielt kvinderne, der frygter, at oplysningerne kan blive misbrugt. Derfor vælger den danske netbaserede tøjbutik Haburi nu at give sine brugere mulighed for at betale via girokort.
Ifølge en pressemeddelelse har Haburi haft omkring 10.000 indkøb og en omsætning på 8 millioner kroner i sin Internetbutik i sine første fire måneders levetid – tal, der uden tvivl skal forøges kraftigt, hvis Haburi fortsat skal eksistere. Med tilbudet om betaling via girokort ønsker Haburi at udvide sin kundekreds ved at tiltrække dem, der ellers ikke handler på Nettet.
I pressemeddelelsen skriver Haburi, at effekten af den indførte girobetaling er markant. Mere end 38 procent af kunderne på Net-tøjforretningen vælger allerede få dage efter introduktionen at betale med girokort.