Det amerikanske tidsskrift Businessweek har netop offentliggjort en liste over de hundrede mest dyrebare og kendte mærkevarer i verden. Ikke overraskende er det Coca-Cola der topper listen, men IT-virksomhederne blander sig kraftigt, med fem navne i top ti.
Microsoft troner fra andenpladsen og er den bedst placerede IT-virksomhed. Ifølge Businessweek er Microsoft varemærket værdisat til 65.068 millioner dollar. Det er 5.129 millioner mindre end sidste år. Businessweek mener i øvrigt, at Microsoft ville have toppet listen, om selskabet havde undgået monopolsagen.
På femtepladsen ligger den højest placerede ikke-amerikanske virksomhed i form af finske Nokia.
De ti mest værdifulde varemærker:
Nr.: | Firma: | Værdi 2001: | Værdi 2000: | Forskel: |
1. | Coca-Cola | 68.945 | 72.537 | -5 |
2. | Microsoft | 65.068 | 70.197 | -7 |
3. | IBM | 52.752 | 53.184 | -1 |
4. | GE | 42.396 | 38.128 | 11 |
5. | Nokia | 35.035 | 38.528 | -9 |
6. | Intel | 34.665 | 39.049 | -11 |
7. | Disney | 32.591 | 33.553 | -3 |
8. | Ford | 30.092 | 36.368 | -17 |
9. | McDonals | 25.289 | 27.859 | -9 |
10. | AT&T | 22.828 | 25.548 | -11 |