Få pengene tilbage for ubrugelige telekort

Tusindvis af telekort fra Starmann (der har samme ejer som det krakkede Mobivic) blev i forrige uge ubrugelige. De ramte kunder kan med kvittering i hånden kræve pengene tilbage.

Flere forskellige slags telekort fra selskabet Starman blev i sidste uge komplet ubrugelige. Det drejer sig sandsynligvis om flere tusinde kort, der nu må samle støv i landets kiosker. Teleselskabet Starman har samme ejere som det nu lukkede mobilselskab Mobivic.

Kortene fra Starman Telecom har forskellige brand-navne. Max Call, VIP, Message, Speed-dial, Globex og Green Card er ramt, men også andre kort kan være produceret af Starman.

"Dut, dut, dut" lyder det blot, hvis man ringer til telefonnummeret "36900874". Under normale omstændigheder skulle en venlig stemme have bedt om en kode, hvorefter telekunden kunne ringe billigt til udlandet fra sin mobil- eller fastnettelefon.

Kortene blev ubrugelige i sidste uge, samtidig som Telia slukkede en mystisk, fremmed server, der stod i et af selskabets hosting-lokaler.

I de kiosker, ComON har besøgt i København, har kioskindehaverne taget kortene af de ramte mærker ned fra hylderne. I en kiosk finder indehaveren en stak med 30 ubrugelige kort frem fra et gemme ved disken og fortæller, at distributøren af kortene har lovet, at det nok skal gå i orden igen.

Ifølge købelovens almindelige regler, skal distributøren erstatte defekte varer, medmindre andet er aftalt. Distributøren skal enten levere en ny vare eller betale pengene tilbage.

Men i den københavnske kiosk fortæller en medarbejder, der står ved siden af indehaveren, at der tit er problemer med de internationale telekort. Nogle gange får kiosken pengene tilbage, andre gange ikke, siger medarbejderen og trækker på skuldrene. Kiosk-indehaveren, der vil være anonym, lægger sin stak af kort tilbage. Der er mindst 30 kort, der hver har en værdi på 100 kroner per styk.

Men kunderne kan kræve pengene tilbage for de defekte kort, de må have liggende.

»Hvis der er en mangel, og det ikke fungerer skal man kunne kræve pengene tilbage,« fortæller jurist Annette Høyrup fra Forbrugerrådet. Den almindelige købelov gælder nemlig også for telekunder.

Dog kan kioskerne udlevere et andet slags telekort, men kun hvis det er en identisk vare. Hvis opkaldstarrifferne ikke er ens, skal kiosken altså give pengene tilbage.

Hvis kunde eller kiosk ikke har papir på de købte telekort, fordi handelen er sort, kan hverken kunde eller kiosk dog stille meget op.

ComON har ikke kunnet få kontakt til Starman Telecom A/S.

Markedet for telekort er stort, og SKAT vurderer, at en omfattende del af handelen er sort. En forsigtig vurdering fra SKAT lyder, at staten mister fem til syv millioner kroner om måneden på forskellige former for svindel telekort.




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

ITSM-koordinator

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Kontorchef med ansvar for tværgående service management

RISMA Systems A/S

Senior PHP-udvikler

Politiets Efterretningstjeneste

Bliv AD-specialist hos PET
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere