Telia offentliggjorde i denne uge, at teleselskabet vil være Danmarks første operatør til at introducere UMA-teknologien, der automatisk lader mobiltelefonen skifte mellem telefon-nettet og en trådløs internetadgang i hjemmet. Men den beslutning forstår teleanalytiker John Strand ikke.
Analytikeren mener, at Telias omkostninger ved at tiltrække UMA-kunder er væsentlig højere end normale kunder, men indtjeningen er ikke tilsvarende høj. Han forudser også, at firmaet skal bruge flere personaletimer på at vejlede UMA-kunder, da selve løsningen kan forekomme kompliceret for almindelige telefonkunder.
Han kan heller ikke pege på kundernes umiddelbare fordele, da UMA-telefonerne har meget kortere batteri-tid.
»Jeg er ikke en teknologi-stormer. Jeg synes UMA er en fed teknologi, der rummer en masse sjove muligheder. En virksomhed på Telias størrelse skal teste og undersøge mulighederne med UMA. Men jeg savner en klar og langsigtet business-model fra Telias side,« siger John Strand.
Han påpeger, at prisen på mobiltakster stadig kan sænkes, og Telias konkurrenter derfor har mange muligheder for at svare igen.
»Hvorfor skal en operatør investere i teknologi med det ene formål at kunne tilbyde kunderne billigere telefoni - er det ikke nemmere at sætte priserne ned?« spørger John Strand drillende.
Han henviser til, at flere europæiske selskaber allerede sælger mobil-abonnementer med minutpriser, der kan matche UMA-løsningen.
»Kort sagt så ville jeg ikke ryste i bukserne, hvis jeg var Telias konkurrenter, siger John Strand.«