Friske tal fra den amerikanske detailhandel viser at to ud af tre solgte computere er bærbare. Pc-producenten Packard Bell bekræfter at de bærbare pc'er har taget markedsandele fra de stationære computere i det indeværende år, men ser samtidig en anden tendens; i fjerde kvartal er salget af stationære modeller faktisk øget i Skandinavien med 100 procent.
Packard Bell mener at forklaringen kan være, at den stationære ikke længere er den første maskine, der kommer ind i hjemmet. Først køber man en bærbar, og så anskaffes en stationær, når kravene til pc'en vokser.
»Tidligere var det den bærbare maskine, der var pc nr. 2. I dag er det omvendt. Først anskaffer kunderne sig en bærbar pc. Efter et stykke tid indser de, at de har brug for en anden type maskine til de mere avancerede opgaver - en maskine, der har plads nok. Så anskaffer de en ny stationær pc derhjemme,« siger Niels Bjørling, der er nordenchef hos Packard Bell.
Når de tungere maskiner oplever en renæssance netop i juletiden kan det skyldes, at familierne tænker på multimedia og spil, hvor bærbare stadig ikke kan konkurrere med desktop-modellerne.
»I årets tre sidste måneder har vi set en overraskende stor stigning i stationære pc'er. Multimedia-brugen er sandsynligvis en stor del af forklaringen på denne vækst. De bærbare pc'er er rigtig gode til mange formål, men med langt mindre hukommelse og ikke helt så gode grafikkort kunne det se ud til, at der er en del, der nu supplerer pc-parken med en stationær pc,« siger Niels Bjørling.
Han tilføjer at stationære pc'er især er populære hos privatbrugerne, mens den bærbare computer fører an på erhvervsmarkedet.