For 10 år siden havde denne artikel mindst kostet 15 kroner at læse. I dag er den fuldstændig gratis. Faktisk er det dig, der netop nu er bliver solgt. Du er produktet, og kunden er annoncørerne ude i kanten af siden.
Netop den model spår Wired redaktør og forfatter til bogen The Long Tail, er det 21. århundredes forretningsmodel. Om kort tid udkommer hans nye bog Free, som skal forståes i den engelske dobbeltbetydning af ordet: Gratis og frihed.
"I et konkurrencepræget marked vil prisen altid falde, så langt ned som muligt. Nu har vi for første gang i historien et virkelig konkurrencedrevent marked, nemlig internettet, og virksomheder vil konkurrere deres priser helt ned til nul. Det er essensen af den digitale økonomi," siger Chris Anderson til Times.
For få år siden var det utænkeligt, at man kunne få den nyeste musik gratis eller læse alle de nyheder og features man måtte ønske uden at afgive en øre. Men nu tilbyder TDC Play gratis musik udelukkende for at vinde mobil- og bredbåndskrigen på indhold. Og overalt i verden befinder aviserne sig i en bedrøvelig dødskamp, fordi deres forretningsmodel simpelthen ikke længere holder. Nyhederne og historierne er blevet gratis.
Paradoksalt nok er det dog netop mediernes forretningsmodel, der vil drive det 21. århundrede. Aviser har altid levet på, at kunne levere læsere til annoncørernes annoncer. Det er nøjagtigt det samme, som Google gør i dag. Dog i en noget større målestok.
"Google er ikke en medievirksomhed. Det meste af forretningen er software og services. Men det bruger medie forretningsmodellen for annoncering til at sikre, at man aldrig finder Google på sit kontoudtræk," siger Chris Anderson.
Chris Anderson mener, at der i fremtiden altid vil være en Freemium model, som er gratis. Et fåtal af brugerne vil opgradere til en Premium sevice, og det er blandt andet premium abonnenterne, der sikrer, at alle andre får noget gratis.
"Psykologien ved gratis er utrolig magtfuld. Den traditionelle marketing siger 'Dette er fantastisk! Du vil elske det, men du skal betale for at prøve'. Gratis siger: Det her er, hvad det er. Jeg tror, du vil kunne lide det. Men prøv selv. Når du skal betale er du allerede ligeglad med prisen. Du er en trofast kunde. Du er på," siger han.
Indtil videre er det dog langt fra alle gratis modeller der virker. I Danmark så vi Nyhedsavisen gå ned med et milliardbrag, og på nettet kører Facebook med enormt underskud - eller massive investeringer, som det hedder på optimistisk newspeak.
Chris Anderson er dog overbevist om modellen.
"Gratis vil være en del af alle markeder som en mulighed. Enten konkurrerer du med gratis eller også er du gratis. Open Source og Cloud Computing gør, at man kan etablere sig med en virksomhed på en weekend, og gratis er den bedste måde at nå det maksimale antal kunder," siger Chris Anderson.
Han hinter i øvrigt, at han kommende bog også kommer i en Freemium udgave.