Det 21. århundrede er gratis

Det 21. århundredes forretningsmodel hedder Freemium. Det argumenterer Wired redaktør Chris Anderson for i sin nye bog Free.

For 10 år siden havde denne artikel mindst kostet 15 kroner at læse. I dag er den fuldstændig gratis. Faktisk er det dig, der netop nu er bliver solgt. Du er produktet, og kunden er annoncørerne ude i kanten af siden.

Netop den model spår Wired redaktør og forfatter til bogen The Long Tail, er det 21. århundredes forretningsmodel. Om kort tid udkommer hans nye bog Free, som skal forståes i den engelske dobbeltbetydning af ordet: Gratis og frihed.

"I et konkurrencepræget marked vil prisen altid falde, så langt ned som muligt. Nu har vi for første gang i historien et virkelig konkurrencedrevent marked, nemlig internettet, og virksomheder vil konkurrere deres priser helt ned til nul. Det er essensen af den digitale økonomi," siger Chris Anderson til Times.

For få år siden var det utænkeligt, at man kunne få den nyeste musik gratis eller læse alle de nyheder og features man måtte ønske uden at afgive en øre. Men nu tilbyder TDC Play gratis musik udelukkende for at vinde mobil- og bredbåndskrigen på indhold. Og overalt i verden befinder aviserne sig i en bedrøvelig dødskamp, fordi deres forretningsmodel simpelthen ikke længere holder. Nyhederne og historierne er blevet gratis.

Paradoksalt nok er det dog netop mediernes forretningsmodel, der vil drive det 21. århundrede. Aviser har altid levet på, at kunne levere læsere til annoncørernes annoncer. Det er nøjagtigt det samme, som Google gør i dag. Dog i en noget større målestok.

"Google er ikke en medievirksomhed. Det meste af forretningen er software og services. Men det bruger medie forretningsmodellen for annoncering til at sikre, at man aldrig finder Google på sit kontoudtræk," siger Chris Anderson.

Chris Anderson mener, at der i fremtiden altid vil være en Freemium model, som er gratis. Et fåtal af brugerne vil opgradere til en Premium sevice, og det er blandt andet premium abonnenterne, der sikrer, at alle andre får noget gratis.

"Psykologien ved gratis er utrolig magtfuld. Den traditionelle marketing siger 'Dette er fantastisk! Du vil elske det, men du skal betale for at prøve'. Gratis siger: Det her er, hvad det er. Jeg tror, du vil kunne lide det. Men prøv selv. Når du skal betale er du allerede ligeglad med prisen. Du er en trofast kunde. Du er på," siger han.

Indtil videre er det dog langt fra alle gratis modeller der virker. I Danmark så vi Nyhedsavisen gå ned med et milliardbrag, og på nettet kører Facebook med enormt underskud - eller massive investeringer, som det hedder på optimistisk newspeak.

Chris Anderson er dog overbevist om modellen.

"Gratis vil være en del af alle markeder som en mulighed. Enten konkurrerer du med gratis eller også er du gratis. Open Source og Cloud Computing gør, at man kan etablere sig med en virksomhed på en weekend, og gratis er den bedste måde at nå det maksimale antal kunder," siger Chris Anderson.

Han hinter i øvrigt, at han kommende bog også kommer i en Freemium udgave.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere