I fredags kunne avisen Ingeniøren afsløre, at der kommer en stor ekstraregning på rejsekortet, der stærkt forsinket skal afløse de almindelige billetter og kort til busser og tog i stort set al offentlig transport i Danmark.
Med henvisning til et notat fra organisationen Trafikselskaberne i Danmark kunne avisen fortælle, at trafikselskaberne vil få en samlet ekstraregning på 150 millioner kroner om året hvert år i de næste 15 år for drift og afskrivning af udgifterne til rejsekortet – sammenlignet med, hvad det ville koste at drive det nuværende billetsystem.
Den oplysning fik trafikminister Hans Christian Schmidt til at hasteindkalde trafikselskaberne og deres fælles organisation og bede om en forklaring.
De mødes i går mandag, og her blev ministeren beroliget, fortæller han til ComON.
”De kunne berolige mig med, at det ikke var nye tal, der skulle lægges til de eksisterende. Det er gamle, kendte tal der var fremme i det notat,” siger ministeren.
Som svar på Ingeniørens omtale i fredags lagde Trafikselskaberne en såkaldt pressekommentar ud på organisationens hjemmeside. Kommentaren siger, at der er forvirring om tallene. Men det fremgår også, at de 150 millioner kroner om året i 15 år rigtig nok er den reelle pris på Rejsekortet. Det ukorrekte var angiveligt, at investeringen ikke med rimelighed kunne sammenlignes med den situation, at man bare bibeholdt det eksisterende gamle billetsystem de næste 15 år, fordi det også ville kræve investeringer.
Trafikselskaberne slår fast, at prisen for anskaffelse, installation og efterfølgende drift og vedligeholdelse af Rejsekortet har fulgt den kontrakt, der blev indgået i 2005.
Det samme kan man imidlertid ikke sige om tidsplanen. Kortet er i dag mellem to og tre år forsinket , og den forsinkelse medfører i sig selv øgede omkostninger, blandt andet fordi de medarbejdere, der allerede er ansat, skal have løn det længere.
Ifølge Ingeniøren er der behov for et ekstra trecifret millionbeløb – altså over 100 millioner koner.