Ifølge det private Center for Responsive Politics har den amerikanske it-branche i det sidste år doneret 14,8 millioner dollar til landets politiske partier. Demokraterne har modtaget 49 pct. af beløbet, mens de resterende 51 pct. er gået til Republikanerne.
I forhold til år 2000, hvor it-branchen betalte 40 millioner dollar til valgkampen, er bidragene fra it-firmaerne dermed mere end halveret.
Men tallene afslører lidt af et paradoks - det er nemlig slet ikke tilladt for virksomheder at donere penge til politiske partier i USA. Derfor bliver pengene ikke afleveret direkte til partierne, men kanaliseret gennem et kompliceret system af komiteer og interessegrupper.
Den største rolle spiller de såkaldte Political Action Comitees (PAC'er), som modtager penge fra virksomheder og betaler dem videre til partier og kandidater. Den enkelte PAC må kun betale 15.000 dollar om året til hvert parti - men det problem kan altid løses ved at oprette en ny komite.
Det er også tilladt for en PAC at videregive penge til en anden PAC - og da der efterhånden eksisterer tusindvis af komiteer, bliver systemet flittigt brugt til at kanalisere penge fra erhvervslivet til det politiske system.
En anden mulighed for virksomhederne er at lade medarbejderne donere penge til valgkampen. En enkeltperson må dog maksimalt donere 2.000 dollar til en kandidat eller 25.000 dollar til partiets nationale komite.
Blandt it-virksomhederne er Microsoft langt den største aktør på den politiske arena med et samlet bidrag på 1,9 millioner dollar til den aktuelle valgkamp.
Men det er iøjnefaldende, at den største del af Microsofts bidrag gennem PAC-komiteer er sket til Republikanerne, mens Microsofts medarbejdere har givet flest penge til Demokraterne.
En Microsoft-talsmand forklarer forskellen med »medarbejdernes personlige beslutninger« og henviser til, at Microsoft støtter politiske kandidater som har en »positiv indflydelse på it-branchen«.
Det er en tradition hos de amerikanske virksomheder at støtte begge politiske lejre. Microsoft har således doneret 185.000 dollar til George W. Bush og 136.000 dollar til John Kerry.
Selvom de to kandidater ligger tæt i meningsmålingerne er der stor afstand mellem dem, når man ser på det beløb, de har formået at indsamle til valgkampen.
Bush ligger i spidsen med 229 millioner dollar, mens Kerry kun har samlet 186 millioner dollar. Den tredje og mindre kendte præsidentkandidat Ralf Nader må klare sig med 1,5 millioner dollar.
Center for Responsive Politics har udarbejdet en liste med de 10 største it-pengegivere til den amerikanske valgkamp:
1. Microsoft (Washington): 1,9 millioner dollar, 61 pct. til Demokraterne
2. Cisco (Californien): 489.000 dollar, 53 pct. til Demokraterne
3. Intel (Californien): 337.000 dollar, 50 pct. til Demokraterne
4. IBM (New York): 331.000 dollar, 65 pct. til Demokraterne
5. EDS (Texas): 299.000 dollar, 74 pct. til Republikanerne
6. Siebel Systems (Californien): 276.000 dollar, 63 pct. til Republikanerne
7. EMC (Massachusetts): 228.000 dollar, 88 pct. til Republikanerne
8. Dell (Texas): 217.000 dollar, 74 pct. til Republikanerne
9. eBay (Californien): 194.000 dollar, 54 pct. til Demokraterne
10. HP (Californien): 193.000 dollar, 57 pct. til Demokraterne