Hvert eneste sekund sendes omkring 1.000 beskeder, også kaldet tweets, over det sociale netværk Twitter. En kontinuerlig datastrøm, som kan være guld værd for annoncører og andre, der har brug for at følge med i, hvad der sker på nettet. Nu har Twitter annonceret et nyt partnerskab med Gnip om at sælge en datafeed med 50 pct. af alle beskeder der sendes til Twitter for 360.000 dollar eller omkring to millioner kroner om året. For 60.000 dollar kan man få 5 pct. af Twitter-beskederne.
Nu kan man spørge, hvad man skal bruge de mange beskeder til. Det er ikke tilladt at videresælge eller offentliggøre beskederne, så de kan kun bruges til at analysere trafikken på det sociale netværk. Men trafikken kan også være meget afslørende. Den fortæller, hvad Twitter-brugerne skriver mest om, hvad der er ”hot” lige nu og hvilke produkter, der er de mest omtalte.
Twitter tilbyder allerede en gratis ”Spritzer” feed, hvor udviklere kan få 2 pct. af alle tweets gratis. Nu skal Gnip håndtere salget af den såkaldte ”Halfhose” med halvdelen af beskederne og ”Mentionhose”, hvor man kan få alle beskeder der nævner en bestemt bruger. Men Twitter vil fortsat selv styre salget af den fulde ”Firehose” med 100 pct. af beskederne. Det menes at Google og Microsoft betaler et ukendt millionbeløb for at få adgang til denne datafeed.
På denne uges Web 2.0 Summit har Twitter-medstifter Evan Williams også udtalt sig om et muligt tættere samarbejde med Facebook. I øjeblikket er der kun forholdsvis begrænsede muligheder for at udveksle data mellem Facebook og Twitter og det ser heller ikke ud til, at Facebook vil tillade en tættere integration af de to netværk.
Evan Williams understreger at man er interesseret i et partnerskab, men udtrykker forståelse for, at Facebook er forsigtig.
Han fortalte også at Twitter beregner en ”reputation score” for alle sine brugere, som han sammenligner med Googles PageRank, men indtil videre har man ikke tænkt sig at offentliggøre denne score. Twitter frygter, at brugerne vil forsøge at manipulere deres score.
Twitter udvikler nye metoder til at gøre det lettere at finde det mest relevante indhold i det ocean af informationer, som efterhånden findes i det sociale netværk, fortalte Williams. Der arbejdes også på nye funktioner til den mobile app - senest har Twitter lanceret instant notifications til iPhone.