Da Milan Barros og resten af det tjekkiske landshold sendte Danmark ud af fodbold-EM i Portugal i slutningen af juni, kostede det danske virksomheder knap 90 millioner kroner i tabt produktivitet.
Det fastslår en række psykologer fra det britiske firma YSC, der har kigget på hvordan medarbejdernes tanker, følelser og adfærd efter hver kamp i en række virksomheder over hele Europa påvirkede deres produktivitet.
Undersøgelsen viste tydeligt et drastisk fald i produktiviteten på arbejdspladsen dagen efter at ens nation var blevet slået ud af turneringen.
For danske virksomheder blev regningen for EM-exiten 12 millioner euro eller knap 90 millioner kroner.
For andre lande var konsekvenserne dog noget større. Således kostede det fransk erhvervsliv 250 millioner euro eller 1,85 milliarder kroner at Frankrig blev slået ud af Grækenland. Til gengæld gav Frankrigs sejr over England i den indledende runde en stigning i den franske produktivitet på 120 millioner euro eller 890 millioner kroner.
Den kamp der kostede virksomhederne flest penge i faldende produktivitet, var kvartfinalekampen mellem Portugal og England. Det engelske nederlag kostede, i følge psykologerne, engelske arbejdsgivere 522 millioner pund eller omkring 5,7 milliarder danske kroner.