Når man ringer fra en fastnet-telefon til en mobiltelefon betaler man en såkaldt termineringspris, som er fastsat af det mobilselskab, hvor ejeren af mobiltelefonen har abonnement. Dermed er fastnet-kunderne i realiteten med til at finansiere den skarpe konkurrence og faldende priser, som vi ser på mobilmarkedet i disse år. Det fastslår Konkurrencestyrelsen i den årlige konkurrenceredegørelse, som er på gaden i dag.
Mens prisen på opkald fra en mobiltelefon til en fastnettelefon er reguleret ved lov, så står det anderledes til den anden vej. Her kan et mobilselskab selv fastsætte sin termineringspris og dermed bestemme hvor meget andre selskabers fastnet-kunder skal betale for at ringe til ens mobilkunder.
»Sammenfattende betyder de høje priser for terminering, at kunder i fastnet finansierer de faldende priser på mobiltelefoni,« skriver styrelsen i sin årlige gennemgang af konkurrencesituationen på udvalgte markeder.
Konkurrencestyrelsen er derfor parat til at se på en regulering af termineringsprisen, men peger samtidig på, at det kan få store konsekvenser for mobilbranchen.
»Der er klare indikationer for, at det vil være hensigtsmæssigt at regulere prisen. Men et indgreb vil få konsekvenser for branchen. Hvis prisen for terminering bliver sat ned, vil det nemlig betyde store tab hos selskaberne. Heraf følger en risiko for, at selskaber forlader branchen med mindre konkurrence til følge,« skriver styrelsen, der derfor foreslår at sænke termineringsprisen gradvist.
Konkurrencestyrelsen har beregnet at en sænkning af termineringsprisen på 10 øre vil betyde et samlet tab for mobilbranchen på 152 millioner kroner. Sænkes prisen derimod med 30 øre vil branchen samlet tabe 456 millioner kroner.