Danmarks største bank, Danske Bank, laver ikke en øjeblikkelig spejling af alt hvad der foregår på virksomhedens hovedsystem over på et reservesystem. Dermed adskiller de sig fra blandt andet konkurrenten Nordea og mange store industrivirksomheder, der lagrer alle data på to af hinanden uafhængige systemer.
Kombineret med en fejl i IBM's databasesystem DB2, er det hovedforklaringen på det nedbrud i IT-systemerne som har lammet banken siden mandag og spredt sig til at berøre mange tusinde både private og erhvervskunder i ikke bare Danske Bank men også mange andre banker. Nedbruddet er bankens andet på kun tre måneder.
»De seneste to problemer ville nok være afværget, hvis vi havde fået diskspejlingen op at køre,« siger Danske Banks ordførende direktør, Peter Straarup, til Dagbladet Børsen.
Det aktuelle nedbrud betød, at pengeoverførsler fra Danske Bank til andre banker ikke kunne gennemføres. Det har blandt andet ramt en lang række 14-dages lønnede, hvis arbejdsgivere har konti i Danske Bank. Mange virksomheder har været afskåret fra at kunne betale regninger og modtage penge fra skyldnere, ligesom det er usikkert om de aktiehandler, som Danske Bank kunder har gennemført, er blevet handlet til den rigtige kurs. Det kan især have stor betydning for de investorer, der ville benytte sig af vindmølleproducenten Vestas store kursstigning onsdag efter fremlæggelsen af et forventeligt godt regnskab.
Danske Bank oplyser at fejlen nu er udbedret og man regner med at være fuldt op at køre igen mandag.
Men først om to måneder regner banken med at have en spejling af data på plads.