It-regningen i forbindelse med sammenlæggelsen af landets 273 kommuner bliver dobbelt så stor som regeringen forventede, da de oprindelige planer for strukturreformen blev fremlagt. Ifølge Kommunernes IT-magasin, KIT, vil udgifterne formentlig løbe op i to milliarder kroner. Og det er kun for selve sammenlægningen af systemerne, ikke for egentlig forbedringer.
Men leverandører som KMD og IBM mener alligevel, at det er billigt sluppet at få lagt landets kommuner sammen datamæssigt for i alt 2 mia. kr. Det svarer nogenlunde til omkostningerne ved at lægge Danske Bank sammen med BG Bank/Real Danmark.
»I kommunerne er der ikke blot en fusion, men 66 sammenlægninger. Grunden til, at omkostningerne kan holdes nede i det leje er, at vi koordinerer indsatsen og genbruger viden fra de enkelte sammenlægninger. Dermed kan vi holde vores indsats nede på ekstra 600 mio. kr. og i alt cirka det dobbelte, når de øvrige IT-omkostninger regnes med,« siger Lars Monrad-Gylling, adm. direktør i KMD, til KIT.
Kommunefusionen betegnes som det mest komplicerede it-projekt i Danmark nogensinde. Strategi- og udviklingsdirektør Fritjof Lind, CSC, mener, at det it-mæssigt er 10 gange så kompliceret som de store bankfusioner i 1980´erne.
Analysefirmaet IDC vurderer at kommunerne bliver på det sikre - der bliver ikke taget unødvendige chancer ved den indledende datakonvertering, som allerede starter nu.
»Business Process Outsourcing (BPO) er sendt til tælling efter Accentures nederlag i Københavns kommune. Nu handler det om at få styr på konverteringen af data mellem de nye kommuner, så driften er sikkert i luften den 1. januar 2007. Først når det sker, vil der komme fokus på minimering af omkostninger og serviceforbedringer. Derfor er det også forventeligt, at udgifterne til denne strukturreform vil koste noget ekstra,« siger IDC-senioranalytiker Kasper Fogh Ho Lanng.