Det sker fra tid til anden, at man får en sang på hjernen, hvor man ikke aner navnet på hverken titel eller kunster. I de situationer er Midomi.com en mulig redningsmand.
På hjemmesiden er det nemlig muligt at nynne eller synge et par linjer fra den pågældende sang, og så kan databasen finde sangen. Brugernes "indspilninger" gemmes og bruges til at finjustere fremtidige søgninger.
Midomi.com beskriver sin tjeneste som en hjælpende hånd til folk med momentan musikalsk hukommelsestab. Men det er primært en hjælpende hånd til engelsktalende brugere. For indtil videre har Midomi med base i Californien flest engelsktalende brugere, men det problem er man bevidst om.
Derfor går firmaet nu på jagt efter brugere i Italien, Norge, Sverige, Finland, Island og ikke mindst i Danmark.
»Dansk musik har en højprioritet hos os. Vi ser et stort potentiale i Skandinavien, da det er et marked med massivt brug af mobiltelefoni. Vi planlægger at udvide vores kundebase i det område,« siger vicedirektør Amir Arbabi hos Midomi til ComON.
Han henviser til, at Midomi netop er kommet i en iPhone-udgave.
Den skandinaviske mission betyder i korte træk, at Midomi vil have flere danskere til at synge danske sange. For at sætte gang i den internationale satsning, så uddeler firmaet gratis mikrofoner, hvis man ikke har en indbygget i sin computer.
For at tilskynde endnu flere til at indspille numre, så har Midomi også opfundet konceptet Midomi Stars, hvor personer med gode sangstemmer kan opbygge "karrierer" som karaoke-stjerner.
Midomi har blandt andet konkurrenter i Shazam og Gracenote, der er indbygget i mange Sony Ericsson-telefoner (TrackID).
Midomi håber snart at kunne offentliggøre lignende aftaler med producenter.