Google får snart en ny konkurrent med navnet Kumo. Det er selveste Microsoft, der står bag. Allerede sidste år gik der rygter om, at Microsoft ville relancere sin Windows Live Search-tjeneste under navnet Kumo, som er det japanske ord for »sky« og »edderkop«.
Nu har Microsoft selv bekræftet, at firmaet tester ny søgemaskine under navnet Kumo. Den nye søgemaskine er baseret på teknologi fra firmaet Powerset, som blev købt sidste sommer.
Powerset har udviklet en teknologi som forsøger at analysere betydningen af de sætninger, som brugerne indtaster, og bruge denne analyse til at levere mere relevante søgeresultater.
Microsoft udtaler selv at der er tale om en »næste-generations søgemaskine, der er bygget til at imødekomme kundernes uopfyldte behov - en søgemaskine som leverer hurtige, velorganiserede og differentierede resultater«.
Der er ingen detaljer om den tidlige testversion, der afprøves i øjeblikket, men Microsoft fortæller dog at »den viser en række teknologier under udvikling og udgør en meget tidlig preview af de retninger der udforskes«.
Microsoft har indsendt en varemærke-ansøgning på Kumo-navnet og vil angiveligt også bruge det til produkter og tjenester på andre områder.
Selvom Microsoft har investeret milliarder i sin søgemaskine, så halter softwarefirmaet stadig langt efter Google og Yahoo.
De seneste tal viser at Google har en markedsandel på 81 pct. og Yahoo ligger på 10,07 pct. MSN er helt nede på 3 pct. og Microsoft Live Search har 1,7 pct. af søgemarkedet.