Danske musikere sælger musik til spil

Hvis musikere udelukkende skal leve af deres musik, så skal de finde andre andre kanaler end singler og cd'er. Danske Carpark North har succes med at afsætte musik til computerspil.

Musikbranchens jagt mod fildelere og musikpirater hænger sammen med, at brachens indtægter fra traditionelle kilder som cd'er og singlesalg er på vej i bund.

Men overgangen fra traditionelt salg til nye kilder som ringetoner, eller reklamefinansieret abonnementsordninger gør i manges øjne for langsom. Blandt andet derfor var der i går indkaldt til møde i København.

Det var den nystiftede forening Musikparlamentet, der havde sit første møde. Et af menupunkterne var netop, hvordan kunstnere kan indgå partnerskaber med virksomheder - og stadig bevare en troværdighed i forhold til sine fans.

Et af de danske bands, der har formået at sikre sig indtægter ved siden af pladesalget er Carpark North. Da debutpladen skulle på gaden, skete det i relation med en film.

»Vi er født i mediakonvergensens tid, fordi vi debuterede med soundtracket til filmen "Midsommer", så det er let at føle i maven, hvilke samarbejder, der er rigtige og forkerte i forhold til bandet og brandet Carpark North. Det er sejt at have et action-nummer med i et computerspil, men ikke i en reklame for Knorr-suppe,« sagde Søren Balslev fra Carpark North til Børsen.

Gruppen har sangen Human med på Fifa 08 fra EA og et kommende NFL-spil fra EA Games.

Søren Balslevs Knoor-henvisning er måske tiltænkt den danske gruppe Powersolo, der har haft held til at supplere sine indtægter ved at sælge musik til netop tv-reklamer for madvarer.

På mødet i aftes blev det netop diskuteret, hvordan man sikrer sin kunsteriske integritet, når man flirter med erhvervslivet. Den tidligere forsanger i Swan Lee, Pernille Rosendahl, fortalte for eksempel, at hun havde sagt nej til at lade sin musik blive brugt i en reklame for Elvital.

Et mere vellykket match mellem kunster og produkt fandt man hos Alphabeat, mener Henrik Böwadt fra Nokia Music. Det silkeborgensiske band har ladet hele sit nye album sælge sammen med Nokia-telefoner.

»Det fungerede for alle parter, fordi Alphabeat er så størkt et brand, at de sagtens kan overleve, når de kobles sammen med andre brands,« siger Henrik Böwadt til Børsen.

Mere om foreningen her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere