Telenor får ikke opbakning fra telepolitikerne, efter at selskabet i går i ComON anklagede TDC for at misbruge sin position på bredbåndsmarkedet.
Ifølge Telenor kræver TDC med den ene hånd høje afgifter for at give adgang til det forhenværende telemonopols landsdækkende kobbernet, mens selskabet med den anden hånd sænker markedsprisen for bredbåndsydelser, så konkurrenter får endnu sværere ved at tjene penge.
Men situationen giver ikke anledning til skrappere regulering, siger to teleordførere på Christiansborg. De hæfter sig nemlig ved, at prisniveauet på bredbånd er lavere i Danmark end i de fleste andre lande, vi sammenligner os med.
Venstres teleordfører Torsten Schack Pedersen afviser over for ComON, at der er behov for en skrappere regulering på bredbåndsområdet.
”Regeluringen er en balance-akt. Vores ønske er, at vi regulerer på en sådan måde, at vi fremmer den infrastruktur-baserede konkurrence, så danskerne får adgang til flere forskellige typer netværk - eksempelvis 3G, Wimax, Coax, og kobber. På den måde får man den bedste konkurrence. Derfor skal vi sikre, at det er attraktivt, at investere i netværks-platforme – og ikke bare opmuntre til, at selskaberne kun benytter den eksisterende infrastuktur,” siger han.
Men Danmark er et af de meget få lande i Europa, hvor det tidligere telemonopol både er markedsdominerende og prisledende. Burde det ikke bekymre dig som telepolitiker?
”Vi er også et af de lande, der har de laveste priser. Det er da til gavn for borgerne, og det tyder på, at konkurrencen må virke,” siger Torsten Schack Pedersen.
Hos Socialdemorkaterne siger teleordfører Ole Hækkerup, at de lave danske priser nok er tegn på, at den nuværende regulering trods alt fungerer nogenlunde. Han er dog parat til at kigge nærmere på, om det kunne fungere bedre.
Ingen af de to teleordførere har den store forståelse for Telenors klagesang. Torsten Schack Pedersen har denne forklaring på, at Telenor er presset af TDC:
”Kunne det ikke tænkes, at TDC simpelthen er et dygtigere selskab?” spørger Venstres teleordfører.