Speednames skrotter million-projekt

En flirt med simple hjemmesider til private har kostet Speednames' søsterselskab Ascio Technologies flere millioner kroner. Nu er projektet skrottet, og selskabet har fået tilført et nyt millionbeløb. Fokus er nu rettet udelukkende på erhvervsmarkedet, hvor der er kurs mod breakeven i 2004.

I juli 2002 blev det danske it-selskab Ascio Technologies tilført 3,1 millioner dollars svarende til omtrent 23 millioner kroner på daværende tidspunkt. Pengene skulle selskabet, der er søsterselskab til domæne-virksomheden Speednames, blandt andet bruge til at lancere sit nye store væksthåb, Digital Identitet, som virksomheden i over et år havde brugt flere millioner kroner på at udvikle.

»Vi har meget positive forventninger til produktet, og det er det område, som skal bidrage med den fortsatte vækst i selskabet i de kommende år,« skrev Ascios bestyrelsesformand Frank Ewald i en pressemeddelelse på daværende tidspunkt.

Nu har virksomheden i imidlertid sat salget af produktet fuldstændigt i bero, og aftalerne med salgspartnerne i USA og Spanien er annulleret, fortæller Ascio Technologies' administrerende direktør Mogens Nielsen til it-avisen ComON:

»Vi har brugt mange penge på at udvikle konceptet, men vi fik aldrig det gennembrud, vi havde forventet. Der skal være nogle store spillere til at bære et sådant koncept ud i markedet. Vi havde kontakt til nogle stykker, men de trak alle følehornene til sig igen, fordi de ikke ville investere i nye projekter på daværende tidspunkt. Derfor måtte vi selv forsøge at lancere det, men det var en meget stor opgave, som vi til sidst måtte opgive,« forklarer Mogens Nielsen, der også står i spidsen for Speednames.

I alt var en gruppe på otte mand hos Ascio i over et år beskæftiget med at udvikle produktet. Dertil kommer selve udgifterne til markedsføringen og lanceringen, beretter Mogens Nielsen. I alt udgifter som beløber sig til flere millioner kroner.

Den digitale identitet var et simpelt produkt, som for et mindre beløb gav private mulighed for at få en standard-hjemmeside ved at indtaste oplysningerne i et web-baseret content management system.

Men samtidig med projektet blev lanceret sendte Microsoft, AOL og Sun lignende løsninger på gaden. Giganternes entre, den manglende store salgspartner og en generel dalende interesse i at investere i it betød, at den digitale identitet aldrig fik det gennembrud, Ascio havde håbet på.

Potentialet var ellers stort, og målsætningen lød på et sekscifret antal kunder, hvilket ved 100.000 kunder ville have givet en samlet årlig licensindtægt på mindst 35 millioner kroner baseret på salgspriserne hos Ascios spanske partner, Nominalia.

Så langt nåede salget dog aldrig. Da produktet blev pillet ned fra hylden i efteråret 2003 var der blot 4.000-5.000 kunder.

»Derfor har vi nu tilpasset omkostningerne og indstillet markedsføringen af den digitale identitet,« fortæller Mogens Nielsen og uddyber, at de brugere, der allerede har en digital identitet, fortsat vil kunne benytte den, såfremt de betaler det årlige gebyr.

Efter de dyrtkøbte erfaringer på privat-markedet fokuserer både Ascio og Speednames nu udelukkende på erhvervslivet.

»Vi har erkendt, at vi ikke kan tjene penge i det private segment og erhvervssegmentet samtidigt og har nu fokuseret forretningen mod erhvervssegmentet, hvor vi har succes,« forklarer Mogens Nielsen.

For 2003 nåede koncernen overskud på selve driften og en samlet omsætning på 12 millioner euro - svarende til 89 millioner kroner, hvilket er en vækst på 50 procent i forhold til 2002. I november fik Ascio desuden tilført yderligere 7,5 millioner kroner fra selskabets investorer til at sikre den fortsatte vækst. Pengene var nødvendige for at skabe en positiv kassebeholdning, og kommer fra Vækstfonden, Internet Ventures Scandinavia og Danske Venture Partners.

I det kommende år forventer Ascio Technologies Holding, som er den samlede koncerns navn, en yderligere vækst, samt at vende de røde regnskabstal til sorte.

»Målsætningen er at vokse over 20 procent i 2004, samt at nå breakeven på bundlinjen i tre af de fire kvartaler i 2004. Når man kører en vækstforretning som vores, er det vigtigste dog ikke at tjene penge på bundlinjen. Det vigtigst er, at demonstrere at vi har et positivt resultat på driften og kan fortsætte væksten,« siger Mogens Nielsen og uddyber, at væksten blandt andet skal komme fra Sverige og Schweiz, hvor Speednames for nyligt har åbnet kontorer og lanceret sit erhvervskoncept.

Mens Speednames' kerneforretning er domæne-registering og håndtering, beskæftiger Ascio sig med såkaldt digital brand management, hvilket blandt andet drejer sig om beskyttelse af registrerede vare- og firmanavne på internettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere