Der har været stille i den seneste tid omkring elbil-firmaet Better Place, som har mistet flere af sine nøglemedarbejdere i Danmark. Den tidligere Microsoft-topchef Jens Moberg har forladt sin stilling som topchef for firmaet, og kommunikationschef Sara Helweg-Larsen er skiftet til McDonalds. Sidste år mistede Better Place sin finansdirektør, da den tidligere kronprins i TDC Lars Torpe Christoffersen valgte at forlade selskabet efter mindre end en måneds ansættelse.
Men der er stadig i liv i Better Place, som har store ambitioner om at revolutionere bilmarkedet. Nu har Better Place indgået et teknologisk og finansielt partnerskab med den store koncern GE (General Electric). Sammen vil de to firmaer udvikle et batterifinansieringsprogram, som indledes med et pilotprojekt for finansiering af 10.000 batterier i Danmark og Israel.
I den forbindelse gentager Better Place sit løfte om, at man inden for et års tid vil være klar til at tilbyde elbiler til både private forbrugere og virksomheder i Danmark.
”Set med danske øjne er finansieringen af de 10.000 batterier til Danmark og Israel central, men jeg hæfter mig i lige så høj grad ved det globale perspektiv i aftalen og den validering af Better Place-modellen, som partnerskabet er et udtryk for. Det er et samarbejde med store perspektiver,” siger Morten Leth, der overtog som midlertidig topchef hos Better Place i Danmark efter Jens Mobergs fratrædelse.
I Better Places model er ejerskabet af bil og batteri opdelt, så bilisten ikke skal betale købsprisen for batteriet, men i stedet tegner abonnement for et bestemt kilometertal hos selskabet. Det nye samarbejde betyder, at GE's WattStation skal være kompatibel med Better Place's teknologi, så man kan lade sin bil op ved alle WattStation-standere. Det betyder altså at elbilisterne kan ”roame” frit.
De to firmaer vil også samarbejde om markedsføring af elbiler og sammen vil de forsøge at finde virksomheder, som vil deltage i pilotprojekter med flåder af elbiler.