Amerikanske Ageia har udviklet en fysik-processor til pc'er, der skal aflaste hoved- og grafikprocessoren i krævende spil. I mange nye spil består den virtuelle verden af et stort antal dynamiske, bevægelige objekter, der kan interagere med hinanden.
Spil som Half-Life 2 bruger realistiske fysik-modeller til at simulere resultatet af eksplosioner; fjenden falder ikke bare om, men slynges bagud og rammer måske andre modstandere i en kaskaderende domino-effekt.
Det er denne slags effekter, som Ageia's nye PhysX-processor kan simulere uden at belaste resten af pc-systemet. Ageia kalder selv sin processor for en Physics Processing Unit (PPU), der skal supplere hovedprocessoren (CPU) og grafikchippen (GPU).
Hvis man skal tro Ageia vil den nye processor føre til en ny generation af mere realistiske computerspil med røg og tåge der flyder rundt om objekter, planter der bøjer og svajer i vinden og eksplosioner der hvirvler støv og småstumper rundt i luften.
Men det kræver, at både pc-firmaerne og software-producenterne understøtter den nye teknologi. Samtidig med lanceringen kunne Ageia fortælle, at Dell, Alienware og Falcon Northwest vil tilbyde pc'er med processoren. Desuden har den store grafikkort-producenten Asus meddelt, at deres første kort med PhysX kommer til maj.
På softwaresiden er der indgået aftaler med 60 spiludgivere og 100 spil der udnytter chippen skulle være på vej, fortæller Ageia. Listen på firmaets hjemmeside omfatter dog kun omkring 15 spil.
Prisen for pc-udvidelseskort med PhysX-processoren oplyses til 299 dollar.