Regeringens storstillede erhvervsportal Virk.dk tager nu konsekvensen af, at det ikke er lykkedes at nå op på det forventede antal brugere. Derfor skifter portalen nu strategi og forsøger at få plantet sine services på en række hjemmesider, som erhvervslivet i forvejen besøger flittigt.
»Alle vil gerne være den foretrukne hjemmeside for erhvervslivet, men det kan ikke lade sig gøre. Vi er tvunget til at være der, hvor brugerne er. Værktøjerne på Virk.dk skal gøres tilgængelige på andre hjemmesider, og på den måde distribueres ud til brugerne. Virk.dk bliver i større grad et brand for vores elektroniske værktøjer og services end en elektronisk erhvervsportal,« siger administrerende direktør i Krak, som står bag erhvervsportalen, Ove Leth-Sørensen til Erhvervsbladet.
Virk.dk blev lanceret den 2. september og Erhvervs- & Selskabsstyrelsens målsætning med portalen var at få 4.000 registrerede brugere inden 1. januar 2004. Da det nye år begyndte var der dog kun godt 1.000 registrerede virksomheder på portalen.
I den nærmeste fremtid tager Virk kontakt til de 100 hjemmesider med mest relevans for danske virksomheder. Aktuelle emner er erhvervsorganisationer, amter, kommuner, statslige institutioner og medier.