Kaos i et nyt it-system har betydet at det århusianske brillefirma, Lindberg, har måtte spejde forgæves ud i horisonten efter størstedelen af det overskud, som virksomheden havde forventet.
I 2003 faldt overskuddet hele 88 procent svarende til 23 millioner kroner i forhold til året før, mens det samlede salg faldt 16 procent.
Forklaringen er enkel. Alt gik i sort, da selskabet skiftede til den nye version af Microsofts Axapta, skriver Dagbladet Børsen.
»Den nye Axapta-software gik i sort med det resultat, at der til sidst var 10.000 ordrer, som blev mikset sammen i systemet. Ordrer til fru Hansen blev pludselig til ordrer til Frau dr. Schmidt. Det er selvfølgelig et kæmpeproblem for en virksomhed, der lever af her-og-nu-levering,« siger stifter og direktør Henrik Lindberg til Dagbladet Børsen.
Softwareproblemerne stod på i to-tre måneder, og i den periode lå virksomheden nærmest brak. Lettere blev det ikke af, at de medarbejdere fra leverandøren, som havde installeret systemet, i mellemtiden blev afskediget på grund af nedskæringer.
Nu fungerer systemet dog, og Lindberg kan igen se fremad, beretter direktøren.