Forventningerne til SMS-underholdning på mobiltelefonen har været alt for store. Det må branchen i dag erkende. Selv om der dagligt sælges mellem 15.000 og 20.000 overtakserede, er det langt fra nok til at skabe jubel hos de omkring 50 danske SMS-tjenester. Markedet er langt mindre end man forventede, skriver B.T.
- Selvom 20.000 daglige købere egentlig er ganske mange, så er det slet ikke i den størrelsesorden, som vi havde forventet, siger Jesper Gettermann der er marketingchef hos kommunikationsfirmaet Telecom Scandinavia til avisen.
Ifølge Jesper Gettermann stammede den tidlige optimisme fra en sammenligning det norske norske marked, hvor man omsætter for 400-500 millioner kroner årligt. Her kan Danmark slet ikke følge med. Danske brugere er mindre villige til at betale penge for logoer, ringetoner eller ikoner til mobiltelefonen. Jesper Gettermann mener at det var den erotiske underholdning på mobilen som satte gang i salget i Norge - i Danmark må man ikke vise seksuelle akter eller voldelige ting via SMS.
Han spår, at der om et halvt år kun er 10 firmaer tilbage, af de omkring 50 der eksisterer i dag.
- Konkurrencen er så stor, at mange allerede nu er ved at sige tak for kampen. Mange bliver nødt til at se sig om efter andre forretninger. Det bliver kun de store spillere, og dem der har noget mere i posen inden for mobiltjenester, der overlever. De håbefulde iværksættere, der hver har skudt omkring en million kroner i opstartsfasen, vil få det sværrest, siger Jesper Gettermann til B.T.