Både konsumenter og virksomheder øger deres indkøb af pc'er, rapporterer analysevirksomheden IDC. I første halvdel af 2003 blev der solgt 1,3 millioner pc'er på det nordiske marked.
Det er kun svagt bedre end samme halvår i fjor, men hvis man fjerner hjemme-pc-ordninger, er der tale om en pæn fremgang. IDC betegner dette »naturlige« marked som mere sundt, end det længe har været. Foruden den konstante vækst på konsument-markedet, er viorksomhedsmarkedet inde i en vækst, som er højere end i nogen anden periode siden 1999.
En af årsagerne er, at virksomhederne ikke længere kan udsætte deres pc-udskiftning. Det betyder, at den nuværende vækst vil fortsætte eller endda stige, mener senioranalytiker Anders Elbak.
Fremgangen er imidlertid mest markant for de bærbare pc'er, som er gået frem med 27 procent, mens desktop-markedet faldt med 9 procent. Hver tredje solgte pc er nu en bærbar.
Priskrigen på både bærbare pc'er og desktop-maskiner betyder, at leverandører og forhandlere ikke får meget udbytte af fremgangen i styksalget. Ifølge Elbak er omsætningen på området faldet med hele 20 procent.