Nye tal fra analysefirmaet IDC viser at der er solgt 4,4 millioner pc'er i Norden i 2005. Med en befolkning på 25 millioner i de nordiske lande svarer der til, at næsten en femtedel har købt en ny computer i løbet af det seneste år.
I forhold til 2004 er der tale om en vækst på 23 procent. IDC melder især om stigende efterspørgsel efter bærbare pc'er hos private forbrugere. De faldende priser, nye hurtige modeller og den lave rente menes at være en del af forklaringen.
Det er især pc-producenter med fokus på notebook- og privatbruger-markedet, der har haft gavn af væksten i 2005. De store vindere er Acer og NEC (med Packard Bell varemærket), der er vokset mere end tre gange hurtigere end det samlede marked.
IDC er dog ikke så optimistisk for fremtiden og ser kun begrænsede muligheder for vækst i den kommende tid. De fleste segmenter er efterhånden mættede, men IDC forventer heller ikke et fald; markedet ventes snarere at stabilisere sig på det nuværende høje niveau.