OPDATERET: Blogosfæren er kendt for at være kritisk og ustyrlig af natur, men nu prøver flere firmaer at dressere flokken, så firmaernes produkter bliver omtalt i weblogs. Til gengæld er der kontant afregning.
Så hvis du tager et foto af din burger på McDonalds og efterfølgende poster det på din blog, vil firmaet CreamAID angiveligt belønne dig med 10 dollars, der indsættes på din PayPal-konto. På CreamAIDs hjemmeside skal man hente en smule kode, som skal ligge på bloggen.
En lignende kampagne har CreamAID med ølproducenten Heineken. McDonald og Heineken har dog intet med kampagnen at gøre. De to firmanavne er anvendt for at afprøve det nye koncept, skriver CreamAID på sin blog.
Blogkampagnen kræver ikke, at man nødvendigvis skal tale pænt om sit restaurationsbesøg eller øl - bloggerne opfordres udelukkende til at fortælle om deres oplevelse med produkterne. Og den tilgang er smart, mener Mikkel Svendsen, der er søgemaskineekspert.
Han skriver på sin blog - Demib.dk:
»Set fra McDonnalds side er dette koncept ikke helt dumt. Hvis det kan styres rigtigt, får de et blog-indlæg og et permanent link for 10 dollars. Det er ret godt! Forestil dig, hvis du selv eller en medarbejder skulle skaffe links til McDonnalds website. Hvis du dividerer den tid, det tager, med den timeløn du eller dine folk skal have, hvad tror du så manuel link-building vil koste? Sandsynligvis meget mere end 10 dollars per link.«