E-handel er oplagt mulighed for at udvide forretningen og styrke konkurrence-evnen. Men mange danske virksomheder er for langsomme til at oprette hjemmesider, hvor firmaets tjenester eller produkter kan sælges.
Det konkluderer Innovationscenter for eBusiness, Ibiz.
I forbindelse med rapporten er over 1.000 virksomhedsledere fra vækstlaget i dansk erhvervsliv blevet spurgt om deres holdninger til e-handel, skriver Berlingske. 96 fortæller, at deres firma har en hjemmeside, men kun hver fjerde har en e-handelsbutik.
Undersøgelsen viser, at der er en geografisk forskel mellem danske landsdele, når man kigger på udbredelsen af og tiltroen til e-handel.
Kun en ud af 10 af de sjællandske medvirkende betragter e-handel som afgørende for deres virksomheds konkurrenceevne. I andre dele af landet anser tre ud af fire virksomhedsledere e-handel for afgørende for deres fremtidige.
Chefkonsulent i Ibiz, Stig Yding Sørensen, forklarer dog, at den skæve fordeling mellem Jylland og Sjælland kan skyldes, at Sjælland har forholdvist flere servicevirksomheder, der umiddelbart kan have sværere ved at sælge deres produkter online.
Det er dog ikke hele Sjælland, der er tilbageholdende. Undersøgelsen viser, at den største tiltro til e-handel som et væsentligt konkurrenceparameter i fremtiden findes i hovedstaden. Her betragter 46 procent af virksomhederne e-handel som vigtigt.