Hvis man vil have sin computer eller mp3-afspiller til reparation i garantiperioden, så er det ikke rimeligt, at man også skal betale et såkaldt undersøgelsesgebyr, når produktet skal undersøges for fejl.
Det siger Forbrugerrådet, der i dag kalder til kamp mod undersøgelsesgebyret.
»Vi mener, at undersøgelsesgebyrerne bør forbydes. De udhuler reklamationsretten, fordi de i visse tilfælde afholder folk fra at klage over en defekt vare,« siger Camilla Hersom fra Forbrugerrådet til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Krigen mod gebyret betyder en klapjagt på de virksomheder, der bruger undersøgelsesgebyret.
Det sker med offentliggørelsen af en henholdsvis grøn og rød liste på rådets hjemmeside. Den grønne liste indeholder de firmaer, der uden undtagelse undlader at opkræve gebyr hos kunden, hvis et produkt indleveres til reparation. Den røde liste indeholder firmaer, der lader kunderne betale for undersøgelsen, der skal vurdere om produktet er defekt, hvis det viser sig, at produktet alligevel ikke er defekt eller hvis defekten er påført af forbrugeren selv.
Elgiganten, der ellers er blevet voldsomt kritiseret for netop sit undersøgelsesgebyr, blev i aftes flyttet fra den røde til den grønne liste. Det skete, fordi Elgiganten i 11. time besluttede at stryge gebyret fuldstændigt.
»Det vigtigste for os er glade og tilfredse kunder, og hvis vi ikke har det med et undersøgelsesgebyr, så skal det væk,« lyder den korte besked fra Jakob Reland, der er reklamationsansvarlig hos Elgiganten.
Elgiganten oplyste ellers i går, at man ville fastholde muligheden for at opkræve gebyret, hvis værkstedet mente, at en skade var selvforskyldt. Men nu eksisterer den version af undersøgelsesgebyret heller ikke længere hos Elgiganten.
Ifølge Forbrugerrådet kommer Elgigantens beslutning som en direkte konsekvens af rådets kampagne. Og pressechef Bent Bøkman forventer, at andre firmaer vil lade sig overtale i kølvandet på kampagnen.
»Ifølge Fonas oplysninger så fjernede de gebyret i juni, og det passer jo godt med, at det var der, at vi første gang raslede med sablerne, men jeg kan jo ikke vide, om det hænger sådan sammen,« siger Bent Bøkman.
Listen er fortsat ganske kort. Der er kun seks dydsmønstre på den grønne liste. Det er kæderne Aldi, ElGiganten, Fona, Hifi Klubben samt B&O-butikken i Odense og internetbutikken NB Radio. Den røde liste tæller derimod 20 butikker.
Bent Bøkman håber, at mange forbrugere vil hjælpe med at indrapportere gebyr-erfaringer fra de cirka 400-500 butikker, som rådet ikke har ressourcer til at kontakte, men forbrugerne opfordres også til at melde tilbage med erfaringer fra de butikker, som hævder, at de har droppet gebyret.