I starten af december valgte Den Blå Avis at gøre det gratis at handle på portalen for private. Det har givet en økonomisk øretæve - men også en positiv effekt.
Den Blå Avis måtte nemlig hive tegnedrengen frem og tilbagebetale cirka seks millioner kroner til danskere, der allerede havde betalt for at få adgang til at se kontaktinfo på dba-annoncer - hvilket nu er gratis for alle.
Men alligevel kunne det godt betale sig at skrotte betalingskonceptet, mener Den Blå Avis.
Trafikken steg for eksempel fra 450.000 til 746.000 besøgende, siden adgangen blev låst op, fortæller Steen Trier, der er markedsdirektør i DBA.
Den høje trafik skal gøre op for den tabte indtægt. For eksempel gennem øget banner-annoncesalg men også via øget salg af special-annoncer.
»Vi tjener dels på, at folk betaler for særannoncer, dels på bannere. Og når trafikken vokser, regner vi med at endnu flere vil betale for at få en særlig placering, der skiller deres annonce lidt ud fra mængden,« siger Steen Trier.
DBA's overvejelser med at gøre siden gratis bygger på en kalkule om, at man kan nå helt op på 1,3 millioner besøgende om måneden - sagt på en anden måde: I top fem på FDIMs liste over de mest besøgte danske sider. I dag har DBA lige under en million besøg om måneden ifølge de seneste tal fra FDIM.
Tabet af indtægt fra brugerbetaling forventes genoprettet via øget indkomst fra annoncesalget allerede i 2009.
Den forventede fremgang hos Den Blå Avis skal fortsætte fremgangen, som firmaet har noteret i år. Lige nu er der over 400.000 annoncer på Dba.dk, hvilket er en stigning på 46 procent i forhold til sidste år.
Det er især kategorierne med boligtilbehør, tøj, dvd, tv, musik, computer og telefoni, der mærker stigende interesse.