Først afviste de ideen, men nu går teleselskabet Tele2 alligevel i gang med automatisk at scanne alle deres kunders mails for virus og spam.
»Populært sagt kan vi sammenligne internettet med en motorvej, hvor spam er hurtigkørende biler, og virus er lastbiler med farligt gods. Vi skal gøre det så sikkert som muligt for bilisterne at færdes på IT-motorvejen. Den løsning vi nu indfører beskytter forbrugerne mod op til 90 % af alt spam og optimerer beskyttelsen mod virus,« siger markedsdirektør Thomas Nistrup fra Tele2.
Selskabet har allerede et omfattende system, der kan sortere irrelevante mails fra. Fra august i år indfører Tele2 yderligere filtrering af spam - og som noget helt nyt indføres konstant virus-scanning. Scanningen vil foregå centralt fra Tele2's servere.
Da ideen om at internetudbyderne skulle scanne mails centralt blev lanceret i slutningen af maj, blev den i første omgang afvist af Tele2.
»Vi føler med en central løsning, at vi går ind og åbner folks post, og det mener vi tilhører privatlivets fred,« sagde Thomas Nistrup dengang.
Men nu har selskabet ændret kurs som konsekvens af videnskabsminister Helge Sanders opfordring til branchen om at tage hånd om sagen.
»Vi tilbyder disse nye tiltag gratis og obligatorisk, fordi vi mener, at forbrugerne har krav på den bedste sikring. Vi bakker i det hele taget op om ministerens opfordring til branchen om at varetage forbrugernes sikkerhed - naturligvis med respekt for fortrolige oplysninger i brugernes e-mails,« siger Thomas Nistrup.
Tele2's initiativ bifaldes af ministeren.
»Jeg ser det som naturligt at internetudbyderne hjælper forbrugerne med løsninger, som beskytter mod spam og virus. Derfor er det glædeligt at se at udbyderne på eget initiativ iværksætter sådanne løsninger,« siger videnskabsminister Helge Sander.