»Vi har 500 trådløse hotspots i Danmark inden for et år.« Sådan lyder den dramatiske melding fra hotspot-selskabet The Cloud, som i skrivende stund mangler nøjagtig 499 hotspots for at nå sit mål. Til dato har selskabet kun et enkelt dansk hotspot på et hotel i Nordjylland. Men det er ikke noget, der får den nyansatte direktør Johan Tilly til at ligge søvnløs om natten. Han er sikker på, at målet er realistisk.
»Der ligger et stort marked for os. I hovedstadsområdet er det efterhånden meget almindeligt, at hoteller kan tilbyde trådløs internetadgang, men ude i provinsen er der stadig en del, som ikke har det,« siger Johan Tilly til ComON.
Og hvis målet om de 500 hotspots ikke lyder ambitiøst nok, så har selskabet også meldt ud, at man indenfor to år vil have flere trådløse zoner end TDC.
The Cloud har allerede 6.500 zoner i Tyskland, England og Sverige, og selskabet har etableret et tæt samarbejde med Telenor. I Danmark skal hotspot-nettet etableres i samarbejde med det Telenor-ejede Sonofon.
Johan Tilly fremhæver betalingsmodellen som et af de punkter, hvor The Cloud adskiller sig fra konkurrenterne.
»Vi mener at vi kan tilbyde noget helt unikt. Du kan vælge at købe adgang i et bestemt tidsrum, og betale direkte med kreditkort over nettet, eller du kan købe en voucher hos hotellet, der debiteres din hotelregning,« siger han.
The Cloud vil tilbyde en pakkeløsning til hoteller, hvor selskabets teknikere kommer ud og sætter udstyret op gratis. Dermed kan hotellet tilbyde sine gæster trådløs netadgang og får samtidig en fast procentdel af omsætningen.
»For nogle kan det udvikle sig til en god passiv indtægtskilde. Men først og fremmest er det med til at tiltrække og fastholde gæster. Mange gæster spørger efter trådløse netværk når de booker, og hvis man ikke har det, så er risikoen jo at de vælger et andet hotel i nærheden,« siger Johan Tilly, der kommer fra en stilling hos Dansk Bredbånd.
Men hoteller er ikke det eneste sted, hvor The Cloud vil etablere sine hotspots. Johan Tilly nævner sportsarenaer og idrætsparker som en oplagt mulighed.
Han erkender at de kommercielle hotspots får konkurrence fra gratis trådløse net, der efterhånden er etableret mange steder, men mener at kundernes krav til stabilitet og sikkerhed betyder, at de fleste vil foretrække kommercielle hotspot-udbydere.