Værksteder lytter ikke til advarsler

Ikke alle danske værksteder er forberedt til årtusindskiftet.

Det er meget dumt ikke at tage 2000-problemet alvorligt, hvis man vil drive forretning efter nytår. Det siger IT-chefen hos Citroen-Center København. Deres vitale maskiner og programmer er omfattet af en 2000 service, som de har benyttet sig flittigt af. Men ikke alle tager imod tilbudet om År 2000-checket. Det er farligt, for det er næsten 100 procent sikkert at kunderne vil få problemer, hvis de ikke opdaterer, lyder det fra ADP Dealer Services A/S. De leverer IT-løsninger til 75 procent af autobranchen.


- Vi vil ikke lægge hovedet på blokken med hensyn til 2000-parathed, siger IT chef Jan Albrechtsen fra Citroen-Center København, da 2000fokus spurgte ham om firmaet er 2000-parat.


- Men vi har gjort hvad vi kunne, og går noget galt kan vi da holde butikken kørende manuelt i tre til fire dage. Men så kommer der også problemer.


Citroen-Center København er en mellemstor autoforhandler med værksted og reservedelslager. I alt ruller cirka 1000 biler ud gennem porten hvert år, og sammen med de omkring 7.500 biler, der er en tur omkring autoværkstedet, giver det en omsætning på 70 millioner kroner om året.


De to værksteder, som tager sig af henholdsvis pladearbejde, mekaniske reparationer og vedligeholdelse, beskæftiger næsten tre fjerdedele af virksomhedens 45 ansatte. Resten er ansat i salg og administration, bortset fra en meget lille IT-afdeling, der består af Jan Albrechtsen og en enkelt væbner.


Godt med pakkeløsning der virker


Siden foråret 1998 har Jan Albrechtsen været nøglepersonen i firmaets År 2000-arbejde. Men det er ikke fordi han har været travlt optaget med År 2000-problemet, og det selvom de kun er to mand til at håndtere alle IT-opgaver i virksomheden.


Allerede sidste sommer lagde virksomheden en År 2000-strategi, og gik i gang med at gennemgå materiellet systematisk. Men før man var kommet rigtigt i gang, kom der godt nyt fra ADP Dealer Service A/S, leverandøren af de vitale maskiner og programmer virksomheden bruger. Alle grundlæggende IT-systemer er omfattet af en abonnements-ordning hos ADP.


ADP leverer totalløsninger til autobranchen, og de har udarbejdet en detaljeret liste over hvilke af deres produkter, der kunne have 2000-problemer. Samlet bruges firmaets programmer af 19000 kunder i Europa.


Citroen-Center København modtog et brev fra ADP med et tilbud om gennemgang af udstyret for 2000-fejl, og en opgradering af ADP programmet. Programmet holder styr på alle vitale funktioner: Salgsregnskab, 15.000 varenumre, kundekartotek og tidsbestillinger hos værkstederne, onlinebestilling af biler og reservedele hos fabrikker og andre leverandører.


Et nedbrud her ville, hvis det varede mere end et par dage, kunne koste store summer, men med garanti fra ADP om, at systemet er 2000-klart inden sommerferien, ser Jan Albrechtsen ingen problemer. Ironisk bemærker han at "hvis alt går i sort, må vi jo hive kuglerammen frem". Men han regner med trygt at fejre nytår hjemme hos familien..


- ADP holder os løbende ajour, senest med den nye AD2000, og virker i det hele meget velforberedt på situationen.


Skifter ikke hovedløst ud


Resten af tingene, der kan rammes af 2000-fejl, er telefoner, faxmaskiner, alarmer samt en snes pc'ere , der kører Windows og Office-programmer fra Microsoft.


Jan Albrechtsen har haft kontakt til de andre afdelingsledere, og bedt dem om at udarbejde lister over udstyr i deres afdeling. Med listerne i hånden har han kontaktet leverandørerne, som så har oplyst År 2000-status for produkterne.


- På værkstederne drejer det sig om forskellige testapparater, men her vi har haft fat i leverandørerne, og har fået at vide at alt er i orden. Det eneste der kan fejle er småting som mobiltelefoner og måske nogle kaffemaskiner, men det ville da være at skyde gråspurve med kanoner, hvis vi skulle til at checke den slags udstyr. Vi har holdt os til kommunikationssystemer og faste installationer, siger Jan Albrechtsen.


Det kommer til at koste Citroen-centeret godt en halv million kroner at gøre sig klar til År 2000, men heri er også indregnet omkostninger til en ny server, der skal køre hele netværket. En gammel 33 MHz NCR server fra 1991 sendes på aftægt, og afløses af en IBM 3000-server, der er rustet til fremtiden.


- At serveren er med i prisen på 2000-projektet passer kun delvist, siger Jan Albrechtsen, for den var for langsom og for lille, så den var blevet sendt på pension også selvom der ikke havde været et år 2000-problem, fastslår han.


Prisen for serveren var omkring 200.000 kroner, så omstillingen koster reelt kun godt 300.000 kroner. Af dem har man brugt godt halvdelen på 14 stationære pc'ere, kopimaskiner og maskiner til værkstederne. Resten er gået til 2000-gennemgangen som ADP udfører samt et nyt lønsystem, der som en undtagelse ikke kommer fra ADP.


- Vi har kunnet gøre det så billigt fordi vi kun har skiftet 14 pc'ere foruden serveren. Skærmene, der var koblet op på den gamle server, kan sagtens køre på den nye. Havde vi skiftet alle pc'ere og købt nye skærme, havde det let kostet os 200.000 kroner oven i, siger han til 2000fokus.


På trods af al snakken om 2000-problemet har Jan Albrechtsen ikke overvejet at fremskaffe År 2000-certifikat til alt sit udstyr. Han fortæller, at det kun er få af kunderne der er nervøse for, om alt kører. Det er oftest erhvervskunder, der gerne vil have en underskrift på 2000-parathed.


- Jeg kan jo kun referere til vores leverandørers garanti. Hvis en kunde forlanger at få 2000-mærkning, afhænger det meget af kundens og ordrens størrelse, om vi går ind i det.


Jan Albrechtsen tror ikke et 2000-parat mærke i sig selv vil kunne mærkes på omsætningen, og tvivler på om det kan betale sig at satse på det.


- ADP er 2000-parat, og det vil sige at vi fungerer som virksomhed udadtil efter første januar også, og det må være garanti nok for kunderne, slutter Jan Albrechtsen.



Ikke alle væksteder reagerer


2000Fokus kontaktede salgschef Niels Svenningsen fra ADP Dealer Services A/S for at høre nærmere om samarbejdet med Citroen-værkstedet. Han fortæller, at man har gjort meget ud af at yde service i forbindelse med 2000-skiftet.


To medarbejdere har gennem det sidste år gennemgået samtlige kunders køb gennem tiderne, og har udarbejdet udførlige 2000-checklister individuelt til hver enkelt virksomhed. Indtjeningen står slet ikke mål med udgifterne her, men vil vi tror, at vi har valgt rigtigt, fortæller Svenningsen.


Vejle-virksomheden står for 75 procent af IT-løsningerne til den danske autobranche. Resten er i store træk delt mellem giganter som Volvo og Volkswagen. 650 kunder i Skandinavien har modtaget checklister og tilbud om opgradering, men kun 50 procent har reageret. Niels Svenningsen advarer om, at der helt sikkert vil komme problemer, hvis ikke alle kunderne får checket deres systemer i tide.


I ADP ved man, at mange kunder bør have opgraderet deres software, men kan ikke gøre ret meget hvis kunderne ikke reagerer på opfordringerne.


- Jeg tror at man regner med, at 2000-problemer kun er noget, der sker for naboen, ikke for en selv. Og det er præcis den farligste holdning man kan have til 2000-problemet, siger Niels Svenningsen.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Fiftytwo A/S
    Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

    Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

    20. august 2024 | Læs mere


    Det Digitale Produktpas

    Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

    21. august 2024 | Læs mere


    Cyber Security Summit 2024

    På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

    27. august 2024 | Læs mere