Den svenske bannerleverandør Videoplaza, der leverer tv-reklamer til webtv.playere på en lang rækkke store nyhedssites, blev tidligere i dag blacklistet af Google.
I advarslen fra Google, som brugere af Chrome- og Safari-browsere modtager, når de åbner sites med reklamer fra Videoplaza, står der, at videoplaza.com er blevet listet som et mistænkeligt site, som kan skade ens computer.
Men det kommer ikke til at ske, lover udviklingschefen i det svenske firma, Joakim Sarnelid, over for ComON.
”Vi har ikke malware, og jeg garanterer, at der ingen risiko er, for at vores software øver nogen skade på folks computere,” siger han til ComON.
Udviklingschefen forklarer, at Viedeoplaza har lokaliseret den stump software, der udløste Googles blacklisting, og at det ikke drejede sig om malware. Alligevel har firmaet fjernet softwarestumpen for at tilfredsstille Google.
”I øjeblikket afventer vi whitelisting fra Google,” lyder det fra udviklingschefen.
Han vil senere i dag lægge en nærmere forklaring om sagen ud på selskabets hjemmeside.
Videoplaza håndterer tv-reklamerne på webt-tv-playerne for danske og svenske nyhedsites som Jyllands-Posten, Ekstrabladet, Børsen, Berlingske Tidende, BT, Bonnier Tidsskrifter, DN.se og TV4 Group.