Onlinebutikker mærkede ikke meget til finanskrisen i sidste del af 2008. For første gang nogensinde blev der købt varer mere end 10 millioner gange på tre måneder. Det viser tal fra Dansk e-handelsanalyse.
Det er alle der handler på nettet. Kun i befolkningen over 50 år er der flere der aldrig har handlet på nettet end der har handlet på nettet.
Blandt online produkterne er køb af musikfiler fordoblet på ét år til 44 procent fra 22 procent i 4. kvartal 2007.
"Årsagen til fremgangen hænger formentlig sammen med et øget udbud af iPods og andre MP3 afspillere, samt den teknologiske udvikling på mobilmarkedet, der betyder, at en langt større andel af danskerne efterspørger denne varekategori", siger e-handelsfondens direktør Lars Schmidt Larsen.
PC-hardware/tv/elektronik udgjorde 14 procent i 4. kvartal 2007, og var den næst mest sælgende kategori efter beklædning. Nu er andelen nede på 9 procent.
"Faldet kan nok tilskrives den generelle økonomiske afmatning, som muligvis gør forbrugerne tilbageholdende overfor denne type varer", siger Lars Schmidt Larsen.
Julehandlen på nettet overgik alle forventninger
"Vi offentliggjorde i november sidste år en prognose for julesalget på nettet, med en forventning om 10 % flere online transaktioner i 4. kvartal 2008 sammenholdt med året før. Det forventede antal betalingstransaktioner på nettet var ca. 9,8 mio.," fortæller Lars Schmidt Larsen og fortsætter:
"Men julehandlen overgik alle forventninger ved for første gang nogensinde at runde 10 mio. kortbetalinger i ét kvartal - altså en stigning på 16,6 procent. Forbrugerne synes dermed ikke at være synderligt påvirket af den finansielle krise - måske snarere tværtimod".
Det er e-handelsfonden, der har taget initiativet til Dansk e-handelsanalyse med Post Danmark, PBS og Kelkoo.
Følgende organisationer står bag e-handelsfonden: Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet.