Trods lukningen af e-handelspladsen Gatetrade handler danskerne mere og mere på internettet. Det viser tal fra PBS, som Dagbladet Børsen refererer. Siden 1. kvartal 2003 er salget fordoblet til 1,2 milliarder kroner i kvartalet.
Den tendens ventes at fortsætte, og det vil på sigt ændre de danske butikker, vurderer direktør i Foreningen for Dansk Internethandel, Morten Kamper.
»Fremtiden butikker for især mærkevarer vil blot være udstillinger, hvor kunden kan gå ind og bestille sin vare for derefter at få den tilsendt med posten. Det vil gøre varerne billigere, fordi virksomhederne sparer både lageromkostninger og lønninger til salgspersonalet,« siger Morten Kamper, til Dagbladet Børsen.
Blandt de selskaber som har størst succes med salg på nettet er rejseselskaber, sælgere af it-udstyr og netbankerne. Dertil kommer de to lavpristeleselskaber, CBB og Telmore.
En typisk net-handlende er mellem 20 og 40 år, har en uddannelse og bor i en storby.