Microsofts Internet Explorer har i internettets opstartsfase været en så fast følgesvend, at det blå "E" med ringen for mange nærmest er ensbetydende med internettet.
Men browseren har siden fået konkurrence af en bred vifte programmer som for eksempel Safari, Opera, Chrome og Firefox. Og noget kunne tyde på, at der nu er ved at blive rokket ved Explorers de facto monopol.
I denne uge kunne Mozilla fortælle, at sidstnævnte - Firefox - havde opnået en markedsandel på 20 procent på verdensplan. Det er en markedsandel og en milepæl, som man er rigtig stolt over hos Mozilla.
Men selv om Firefox faktisk er helt oppe på en gennemsnitlig markedsandel på 30 procent i Europa ifølge en anden rapport, så er den danske fordeling af markedsandele for browsere stort set uændret det seneste år.
Stadig et Microsoft-land
Og danskerne er stadig yderst tro tilhænger af deres Internet Explorer.
Ifølge FDIM, der overvåger trafikken på de mest populære danske sider, så havde de seneste udgaver af Internet Explorer en samlet markedsandel på cirka 85 procent i september. Det er præcist det samme som året forinden.
ComONs læsere adskiller sig dog en del fra den almindelige internetbruger i Danmark. Ved seneste optælling brugte 59 procent Explorer. Resten af brugerne fordeler sig primært på Firefox, Safari, Chrome og Opera med procentsatserne: 30, 6, 2 og 1,5.
Explorers nærmeste forfølgere i Danmark er vokset en smule men altså ikke på bekostning af Internet Explorer i årets løb. Firefox har en dansk markedsandel på cirka 11 procent mod en andel på 9 procent for et år siden ifølge FDIM. Safari er vokset fra 1,5 procent til cirka 2,5 procent.
Safari er både i Danmark og på verdensplan vokset beskedent. Det til trods for at Apple i årets løb er blevet kritiseret for at tvangsfordre sine mange iTunes-brugere med Safari via den automatiske software-opdatering.