Piratkopiering fører til succes!
Den påstand vil mange firmaer sikkert ikke være enige i, men det bør de være, mener redaktøren Chris Anderson fra Wired.
Anderson er måske mere kendt for sine bøger og tanker om, at det kan være fordelagtigt at give sine varer væk gratis og tjene penge ad andre kanaler.
På samme måde bør Microsoft vende deres syn på pirateri på hovedet. Faktisk mener han, at Microsoft allerede selv er et godt eksempel på, at pirateri er godt for bundlinjen på den lange bane. Især det massive pirateri af Microsofts produkter i vækst- og ulande. Det argumenterer han for i videoen (indsat nedest).
Ifølge Anderson forsøgte Microsoft i første omgang at presse de kinesiske myndigheder til at slå hårdere ned på software-pirateri. Men efterfølgende, mener Anderseon, at Microsoft indså, at der var flere penge at tjene ved at acceptere gratis distribution af Windows og Word.
På nuværende tidspunkt har mange firmaer og personer nemlig slet ikke råd til at betale Microsofts licenser i for eksempel Kina. Men hvis de vænner sig til at bruge Microsoft-produkter nu, så vil de også være tilbøjelige til at investere - og betale for - Microsoft-produkter, når de i fremtiden kommer til penge, og levestandarden i det pågældende land er steget. Ræsonementet lader altså til at være, at Microsoft hellere vil have nye brugere til at anvende deres produkter frem for at de vænner sig til at bruge konkurrerende software.
Ifølge Chris Anderson, så har Microsoft-chef Steve Ballmer også selv sagt sætningen: »Kina er et udviklingsland. Hvis de stjæler software, så ser vi helst, at de stjæler vores software.«
Anderson mener også, at Microsoft anvender den anskuelse, når de tilbyder opstartsvirksomheder gratis Microsoft-programmer via BizSpark. For når først firmaerne tjener penge, så vil de udvikle sig til at blive gode Microsoft-kunder.
Webguruen forholder sig dog ikke i indslaget til, hvordan Microsoft bør forholde sig til pirateri på de etablerede markeder, hvor kunderne må antages at have råd til at betale fra starten.