20 procent af Amitechs omsætning kommer nu fra deres mediacenter-computere. Således har de solgt for mere end 15 millioner kroner siden de lancerede computerne i efteråret.
Hos IDC er senioranalytiker Anders Elbak ikke overrasket over Amitachs succes med at sælge mediacenter-computere.
»Det er primært de lokale udbydere, der leverer mediacenter-computere. Måske er det også derfor, at Zitech har fået leveringsproblemer. De lokale får jo efterspørgslen, når de store mærkevareproducenter ikke rigtig har satset på ægte Microsoft-baserede mediacenter-løsninger,« siger Anders Elbak.
Hos Amtitech er salgs- og marketingdirektør Jan Bandsberg Nielsen også fuldt ud bevidst om, at Amitech indtil videre har spillet på et marked, hvor de store som HP og Dell har glimret ved deres fravær.
»Jeg kan ikke afvise, at vi hele efteråret ikke har haft så mange konkurrenter. Det er klart, at vi har gode chancer for at få store markedsandele, når de store ikke har nogen produkter endnu. Men det er jo vores fordel,« siger han.
Han fortæller samtidig, at for Amitech, som tidligere har været ude med forskellige former for mediacenter-computere, der ikke var baseret på Microsofts Media Center Edition. Men ikke med så stor gennemslagskraft.
»Microsoft er det store lokomotiv på softwaresiden. Det er Media Center, der har gjort at vi er kommet ind i de store kæder med produktet,« siger han.