Der er ingen udsigt til, at de danske virksomheder får mere gennemskuelige telefonregninger. Sådan er svaret fra TDC på den kritik af teleselskabernes indviklede telefonregninger, som chefkonsulent Per Lippert-Scherwin fra erhvervsorganisationen HTS rejser på vegne af sine medlemmer i IT-avisen ComON.
I dag tilbyder TDC de erhvervskunder, som måtte være interesseret i det, at få adgang til samtlige data omkring selskabets telefoni på internettet, via EDI eller på en CD-rom. Men reelt har virksomhederne ikke noget at bruge denne information til, erkender TDC's Servicedirektør Niels Jørgen Frey. Informationsniveauet er simpelthen for omfattende:
»For en typisk erhvervsdrivende er mængden af data så stor og kompliceret, at det vil kræve et meget specificeret it-system at gennemgå afregningerne i detaljer. Derfor vil virksomheden reelt aldrig kunne regne efter, om fakturaerne stemmer,« forklarer Niels Jørgen Frey til IT-avisen ComON.
Regningerne bliver mere indviklede fremover
I stedet for at se frem til at få mere enkle regninger fremover, bør virksomhederne i stedet indstille sig på, at regningerne bliver endnu mere indviklede at gå til i de kommende år.
»Telemarkedet er sammensat af mange meget komplekse abonnementstyper. Den hårde konkurrence betyder, at der hele tiden kommer nye tilbud og typer, som medfører at telefonregningerne bliver endnu mere komplicerede dag for dag. Derfor er det simpelthen ikke muligt at gøre fakturaerne mere enkle at overskue for virksomhederne,« fortæller Niels Jørgen Frey.
»I bund og grund mener jeg, at det handler om at turde stole på sin teleoperatør,« uddyber Niels Jørgen Frey.
TDC opfordrer de kunder, som gerne vil have en meget enkel telefonregning til at overgå til flatrate-telefoni. Dermed opbygges et netværk, som selskabets interne telefoni holdes i. Ved flatrate vil regningen være et fast månedligt beløb.