Læs også:
Her tjener du mest hos it-giganterne
Gennemsnitsalderen blandt de største it-selskaber varierer heftigt.
Den 100 år gamle it-mastodont IBM har således ifølge løn-benchmark-virksomheden PayScale en gennemsnitsalder på 44 år, hvilket også er gennemsnitsalderen hos den 72-årige konkurrent, HP.
Gennemsnitsalderen blandt Facebook-ansatte i det syv år gamle it-selskab ligger derimod på sølle 26 år, mens Google-ansatte i gennemsnit lige akkurat har rundet de 30.
I midten af feltet ligger Apple og Microsoft, hvor medarbejderne i gennemsnit er henholdsvis 33 og 35.
Eksperimenterer døgnet rundt
Ifølge PayScales undersøgelse har Facebook-medarbejderne typisk tre års erhvervserfaring og under et års ansættelse, mens de tal for IBM gennemsntligt ligger på 19 og otte år.
Professor Niels Bjørn-Andersen fra Copenhagen Business Schools Center for anvendt teknologi er ikke er synderligt overrasket over aldersfordelingen i de forskellige it-virksomheder, når man ser på virksomhedernes tjenester.
Han mener, at selskabernes gennemsnitsalder hænger nøje sammen med, hvor innovativt selskaberne er.
"Internet-virksomheder som Facebook og Google er meget innovative, og selskaberne opfordrer da også ligefrem de ansatte til at eksperimentere. Det passer rigtig godt til de unge ansatte, at innovationen er i højsædet," vurderer Niels Bjørn-Andersen.
Han siger, at yngre medarbejdere typiske er enlige uden ægteskabelige bånd og børn, så de er ofte indstillede på at knokle døgnet rundt.
"Hvis et projekt går galt, så er de unge ikke bundet af villa, volvo og vovse, som de kan miste, og de kan bare finde et nyt arbejde, mens det derimod er sværere at skifte, når man er oppe i alderen," siger Niels Bjørn-Andersen.
Passer på pengene
Selskaber som HP og IBM er ifølge professoren mere påpasselige med hensyn til at kaste alt for vilde ideer ud til betabrugere over nettet, som vi kender det fra Facebooks og Googles gratisprodukter.
"Når vi henvender os til IBM, så er det måske ikke heller ikke for at få innovation, som det er for at købe erfaringer, sikkerhed og soliditet. Når du sætter dine penge ind i banken, så vil du jo heller ikke have, at de eksperimenterer med dine penge," siger Niels Bjørn-Andersen.
Han peger på, at IBM og andre virksomheder med ældre medarbejdere, altid står over for udfordringen med at balancere innovation med erfaring.
"I store konsulentfirmaer som Deloitte og Accenture ser man også folk med grå hår, og det passer godt til mange administrerende direktører, der ikke har lyst til at sætte alt på ét bræt, når de skal købe it-løsninger," pointerer CBS-professoren, der opdeler hele it-industrien i tre hovedkategorier.
"Der er de virksomheder, som er meget innovationsorienterede som Facebook og Google. Dernæst er der dem, der satser på at eje kunden og servicere dem på alle områder, mens den tredje kategori er at udvikle produkter og sælge dem billigst muligt," siger Niels Bjørn-Andersen med henvisning til, at den tredje kategori typisk er it-selskaber i tredjeverdenslande.
Ung og ældre er bedste miks
IBM's pressechef, Carsten Grønning, køber dog ikke umiddelbart argumentet med, at et højt aldersgennemsnit er et udtryk for, at man er lidt tung i innovations-gumpen.
"Nogle dele af vores forretning skal være bundsolid, hvor vi går efter folk med mange års erfaring, mens andre dele kræver innovative folk, og det vi meget bevidste om," siger Carsten Grønning til Computerworld.
Han forklarer, at især på software-siden med IBM's mange opkøb er Big Blue stærkt fokuseret på, at der skal frisk blod til tasterne i den evige kamp om at forny produktporteføljen og lancere innovative løsninger.
"De rutinerede kræfter er der brug for alle steder i organisationen, og det bedste miks opstår jo, når der er både yngre og ældre medarbejdere, der kan arbejde sammen," lyder det fra IBM's pressechef.
Læs også:
Her tjener du mest hos it-giganterne