Læs også: Danske it-firmaer klagere oftere over udbud
Klager på stribe regner ned over myndighedernes it-udbud.
Uvejret vil fortsætte på grund af nye skrappe EU-regler samt Konkurrencestyrelsens snævre tolkning af reglerne.
Sådan lyder vurderingen fra de kommunale it-chefers formand, KITA's Jørgen Kristensen, der også er it-chef i Egedal Kommune.
"Lige nu er der rigtigt meget at vinde for en forsmået leverandør ved at klage over en afgørelse," siger Jørgen Kristensen.
Han kalder tendensen lidt grotesk, fordi det "reelt er borgernes surt tjente skattekroner, der går fra ældrepleje og skoleundervisning til at holde procesadvokater og leverandørenes udbudsklagesekretariater i live".
Indbygget forsikring
Rigtigt mange udbud igangsættes nemlig ifølge ham med ekstern ekspertbistand og eventuelt indbygget forsikring.
Det betyder, at forsikringen dækker, hvis afgørelsen skulle blive indklaget og udbudsgiveren bliver gjort erstatningspligtig.
"Alt i alt medfører det ekstra procesomkostninger for udbudsgiver, som ender med at gøre varen endnu dyrere," lyder det fra Jørgen Kristensen.
Han peger på, at det for en offentlig virksomhed i sagens natur vil suge skattekroner ud af systemet, som ellers ville være brugt på andre og mere borgernære områder.
Et minefelt
De kommunale it-chefers formand ser SKI-skandalen og KMD-sagen som liggende i slipstrømmen på en række sammenhængende begivenheder over de seneste år, som har skabt uorden i geledderne.
Konklusionen i dag er, at udbudsområdet er gjort til "et minefelt for kommunale indkøbere på alle niveauer," siger Jørgen Kristensen.