Domstolsstyrelsen, der har ansvaret for et af de største it-projekter i Danmark, Den Digitale Tinglysning, fastholder, at store gevinster vil blive høstet.
Således vil staten fra slutningen af 2012 score 100 millioner kroner i reducerede personaleudgifter om året, oplyser Domstolsstyrelsen.
Udmeldningen kommer i kølvandet på, at det er kommet frem, at gevinsterne fra projektet - når det gælder de administrative byrder for virksomhederne - først kan måles i år 2013.
Læs mere om det her.
I hvilket år regner Domstolsstyrelsen med, at den samlede business case for tinglysningen er positiv? Altså i hvilket år vil investeringer og alles omkostninger ved indkøringsvanskelighederne være betalt tilbage via effektiviseringsgevinster?
"Tre år efter idriftsættelsen af digital tinglysning (som var september 2009) ventes udgifterne til systemudvikling og scanning at være tjent hjem igen ved lavere personaleudgifter. Det digitale tinglysningssystem forventes at spare staten for 100 millioner kroner om året," siger kommunikationschef Eva Louise Holm Østergaard fra Domstolsstyrelsen.
Oprindeligt var planen, at projektet skulle være skudt i gang i marts 2008.
Da it-projektet blev søsat, affødte det massiv kritik fra brugerne. Borgere talte om store tab, ligesom advokater brokkede sig højlydt over it-systemet.
Lytter til brugerne
Forleden kunne Computerworld berette, at advokater den dag i dag i visse tilfælde manuelt skal indtaste samme oplysning op imod 1.000 gange forskellige steder. Hvilket ikke var tilfældet tidligere.
Til det svarer kommunikationschefen fra Domstolsstyrelsen:
"Vi lytter naturligvis til brugernes ønsker om forenklinger og søger løbende at tilpasse systemet i dialog med brugerne."
"Men grundlæggende må vi konstatere, at der er store forskelle på brugergruppernes digitale parathed, og vi anbefaler stadig Danske Advokater at samle branchen om egne systemløsninger, der kan understøtte medlemmernes forretningsgange i forbindelse med digital tinglysning," siger Eva Louise Holm Østergaard.
Vi beslutter ikke, hvornår målinger skal laves
Samtidig mener kommunikationschefen tilsyneladende ikke, at Domstolsstyrelsen kan lastes for, at de administrative byrder for virksomhederne først kan måles i år 2013 og ikke 2010 som først planlagt.
"Den digitale tinglysning består af flere elementer. Der er it-systemet hos Tinglysningsretten, som nu er i normal drift - dog med løbende videreudvikling i forhold til brugernes ønsker."
"Og så er der de professionelle brugeres egne it-systemer, der kobles op mod tinglysningssystemet og arbejdsgange, som fortsat er under udvikling og tilpasning. Begge de omtalte elementer af digital tinglysning vil have indflydelse på de samfundsmæssige gevinster," siger hun.
Kommunikationschefen påpeger endelig, at det ikke er Domstolsstyrelsen, der beslutter, hvornår AMVAP-målingerne skal gennemføres.
Læs også:
Først i 2013 får du glæde af den digitale tinglysning